شرکت طراحی سایت وب سازان مرصاد
آشنایی با فرمت تصاویر وب

آشنایی با فرمت تصاویر وب

تصاویر و المان های بصری درصد زیادی از سایت را به خود اختصاص میدهند. به عنوان شرکت فعال در حوزه سئو سایت و بهینه سازی سایت به شما توضیحاتی را ارائه میدهیم که بتوانید از آن ها استفاده کنید. آشنایی با فرمت تصاویر وب باعث میشود که بهتر بتوانید تصاویر بهینه و سئو شده در سایت خود قرار دهید.

در گام اول باید این فرمت های تصاویر وب را به درستی بشناسیم. اگر به درستی از تصاویر در سایت خود استفاده کنید باعث بهبود تجربه کاربری شما خواهد شد. و با بهینه سازی تصاویر وب سایت میتوانید سرعت سایت خود را میزان زیادی افزایش دهید. استفاده از فرمت های مناسب تصاویر باید بهبود سئو سایت و بهینه شدن سایت شما میشود.

بسیاری از ماها در استفاده از فرمت های مناسب تصاویر دچار تردید میشویم. برای مثال از تصاویر PNG استفاده شود و یا JPEG. فرمت WEBP بهتر است و یا اینکه از فرمت SVG استفاده شود. اگر به درستی این فرمت ها بشناشید میتوانید از هرکدام در جای خود به درستی استفاده نمایید. بهینه سازی تصاویر یا سئو تصاویر یکی از نکته های مهم در بهینه سازی سایت است که باید آن را جدی بگیرید.

فهرست مطالب

فرمت مناسب برای سئو سایت

تصاویر دیجیتالی به دو دسته کلی تقسیم بندی میشوند که ساختار پیکسلی و ساختار برداری هستند. انواع فرمت های مختلف تصاویر نیز در این دو دسته کلی قرار میگیرند. ساختار شطرنجی یا Raster با قرار گرفتن پیکسبل های مختلف در کنار هم تشکیل میشند. که کیفیت آن ها با مقادیری مانند DPI و PPI سنجیده میشود. هرچه پیکسل های یک تصویر بیشتر باشد کیفیت و وضوح تصویر را نیز بیشتر خواهد کرد.

در این نوع تصاویر پیکسلی با زوم کردن تصویر و بزرگ کردن ابعاد تصاویر شاهد کاهش کیفیت آن خواهید بود. اما تصاویر وکتوری با زوم کردن و بزرگ کردن ابعاد وضوع و کیفیت خود را از دست نمیدهند. اگر بخواهید تصاویر با کیفیت استفاده کنید در نتیه حجم تصویر شما نیز باید بالا باشد. که در صورت بارگذاری متوجه دیر لودن شدن صفحه مورد نظر و عکس خواهید بود.

تصاویر وکتوری فرمول های انعطاف پذیری دارند که برای پروژه های چاپی بسیار مناسب هستند زیرا اگر با بزرگ شدن ابعاد تصاویر کیفیت خود را از دست نمیدهند. که برای طراحی وب سایت ها نیز مناسب هستند. زیرا حجم کم و کیفیت بالا دارند. تصاویر وکتوری برای برندینگ استفاده میشوند و عموما برای لوگو استفاده میشوند. تصاویری که برای محتوای سایت ها استفاده میشوند عموما تصاویر شطرنجی مانند PNG و JPG هستند.

فرمت JPEG

فرمت Jpg یکی از نام های آشنا است و فرمت JEPG نیز تفاوتی با آن نداشته و هردو مخفف عبرات Joint photographic group هستند. این تصاویر برای استفاده در فضای وب مناسب هستند اما سیستم فشرده سازی آن به صورت Lossy است. یعنی اگر وب حجم آن را کاهش دهید، در مقابل کیفیت آن ها نیز کاهش پیدا میکند. بنابراین شما نمیتوانید حجم تصاویر Raster را به میزان زیادی کاهش دهید زیرا در مقابل کیفیت را از دست خواهید داد. باید تناسبی میان حجم و کیفیت تصاویر Jpeg برقرار نمایید. توصیه ما این است که حجم تصاویر در وب کمتر از 100 کیلوبایت باشد. که میتوانید با تکنیک های کاهش حجم تصاویر این کار را انجام دهید.

فرمت PNG

فرمت PNG مخفف عبارت Portable Network Graphic است. همانطور که میبینید در نام آن به کاربرد در فضای وب نیز اشاره میشود. این فرمت Lossless است با کاهش حجم نسبت به JPG کاهش کیفیت کمتری خواهد داشت. امکان ذخیره سازی به صورت Transparency باعث محبوبیت این فرمت شده است. فایل های PNG در فضای وب نیز زیاد استفاده میشوند. یکی از جایگزین های المان ها در سایت فرمت SVG است. این فرمت را نباید برای تصاویر واقعی به کار برد. و بهتر است که برای تصاویر کارتونی و غیر واقعی استفاده نمایید. این نوع فرمت برای عکس هایی که طیف رنگی وسیعی دارند مناسب نیست. زیرا به صورت غیر معقول حجم آن افزایش پیدا میکند.

فرمت GIF

تصاویر GIF عموما تصاویر متحرک هستند که در فضای وب به وفور دیده اید. در بنرهای تبلیغاتی، CTA ها یا کال تو اکشن ها و برای تصاویر مقالات میتوانید از این فرت استفاده کنید. البته این فرمت تنوع رنگ پایین دارد و برای متحرک های کارتونی مناسب تر است. برای مثال در ساخت سایت فروشگاهی برای ارائه آخرین پیشنهادات به جای GIF بهتر است که از اسلایدر استفاده کنید. ولی در یک مقاله برای جذب کاربر میتوانید Gif متناسب با موضوع مقاله در سایت قرار دهید.

فرمت WEBP

یکی از فرمت هایی که اخیرا رواج پیدا کرده است فرمت WEBP در فضای وب است. سایت هایی مانند Dribbble و Pinterest این فرمت را جایگزین فرمت های JPG کرده اند. که همانطور که مشاهده میکنید حدودا 30 درصد از حجم تصویر کاهش پیدا کرده است و در مقابل کیفیت آن تغییری پیدا نکرده است. این فرمت قابلیت Transparency نیز مانند فرمت های PNG نیز دارد. در آینده ای نزدیک فرمت WEBP جایگزین فرمت های PNG و JPEG خواهد شد.

فرمت SVG

فرمت SVG یکی از فرمت های محبوب طراحان گرافیک سایت است که در دسته فرمت برداری قرار گرفته است. این نوع فرمت کیفیت بسیار بالا و حجم بسیار پایینی دارد. که بیشتر به منظور برندینگ و تصویرسازی گرافیکی در سایت استفاده میشود. این نوع فرمت بر پایه متن بوده و باعث شده تا گوگل به راحتی بتواند این نوع تصاویر را ایندکس کند. خزنده های گوگل با کیفیت تصاویر SVG بیشتر از سایر فرمت ها راحت تر هستند. و این فرمت نقش خیلی خوبی در سئو سایت شما خواهد داشت. این فرمت مخفف عبارت Scalable Vector Graphics است. البته همانطور که میدانید برای تصاویر گرافیکی و کارتونی مناسب هستند و برای تصاویر واقعی نتیجه بخش نیستند.

آشنایی با فرمت تصاویر وب سایت

فرمت JPG : این فرمت کیفیت بالا و حجم بالایی نیز دارد که اصولا برای تصاویر واقعی و اسلایدرها استفاده میشود.

فرمت PNG : این فرمت کیفیت متوسط و حجم متوسطی نیز دارد که به عنوان تصاویر گرافیکی بیشتر استفاده میشود که طیف رنگی کمی داشته باشند.

GIF : این فرمت کیفیت پایین و حجم زیادی دارد که برای بنرهای تبلیغاتی استفاده میشود که با چند حرکت کاربر را دعوت به کلیک میکند. البته میتوانید در مقاله ها نیز برای جذب کاربر استفاده نمایید. زیرا حالت متحرک آن جلوه زیبایی به سایت میبخشد.

فرمت WEBP : این فرمت کیفیت متوسط و حجم کمی دارد که میتوانید در همه بخش های سایت از آن استفاده نمایید.

فرمت SVG : این فرمت کیفیت بالا و حجم کمی دارد که البته برای تصاویر گرافیکی مناسب است.

تغییر فرمت تصاویر با استفاده از فتوشاپ

ذخیره با فرمت PNG و JPG

برای ذخیره تصاویر با فرمت مناسب بهتر است که تصاویر موردنظر را در فتوشاپ باز کنید و در پنجره این مسیر File -> Export -> Space for web را طی نمایید. و فرمت موردنظر خود را انتخاب نمایید.

ذخیره با فرمت SVG

این تصاویر برای برندینگ بسیار مناسب هستند. و برای ذخیره سازی در این فرمت باید از Adobe illustrator استفاده کنید.

ذخیره با فرمت WEBP

برای ذخیره با این فرمت باید از پلاگین های مختص آن استفاده نمایید. بسیاری فعال سازی WEBP در فتوشاپ را انتخاب میکنند. و عده ای نیز از ابزارهای آنلاین استفاده مینمایند.

تغییر فرمت تصاویر سایت با ابزارهای آنلاین

ابزارهای آنلاین بسیار زیادی برای تغییر فرمت تصاویر وجود دارند. کافی است که تصویر موردنظر را آپلود کنید سپس فرمت موردنظر را انتخاب کرده و دانلود نمایید.

سایت img2go.com : این سایت 12 فرمت متفاوت را به شما ارئه میدهد. که میتوانید تصویر خود را از گوگل درایو ، دراپ باکس و یا با دادن آدرس موردنظر آپلود نمایید. علاوه بر تغییر فرمت تصویر میتوانید حجم آن را نیز کاهش دهید.

سایت image.online-convert : این سایت نیز قابلیت های مختلف از جملع تغییر فرمت تصویر، تغییر حجم تصویر و ویرایش تصویر ارائه میدهد. این سایت ها به صورت رایگان خدمات نیز ارائه میدهند.

بهترین فرمت تصاویر در صفحات وب

برای آشنایی با بهترین فرمت تصاویر در وب بهتر است که در ادامه با ما همراه باشید. برای وب حجم تصویر بسیار مهم است که باید پایین درنظر گرفته شود زیرا باعث کاهش سرعت لود صفحات وب میشود. فرمت های متفاوتی وجود دارد که به شما توصیه میکنیم هر فرمت را در جای خود به کار ببرید. از طرفی نیز اگر حجم تصاویر را کاهش دهید، کیفیت آن ها کم میشود که برای زیباسازی ظاهر وب مناسب نخواهد بود. یک مقاله بدون تصویر بهتر از یک مقاله با تصاویر بی کیفیت است.

فرمت تصاویر GPEG

این فرمت برای عکس های واقعی که با دوربین گرفته میشود استفاده میشود. این نوع فرمت یکی از فرمت های قدیمی و محبوب است که با همه نرم افزارهای گرافیکی و مرورگرها سازگاری دارد. که باعث میشود که برای اسلایدرها و تصاویری که میخواهید کیفیت بالایی داشته باشید بهترین فرمت تصویر در صفحه وب باشد.

فرمت تصاویر GIF

این فرمت برای تبلیغات های کلیکی استفاده میشود که از 256 رنگ در فضای RGB تشکیل شده است. به همین دلیل است که حجم بالایی ندارد اما مانند سایر عکس ها بسیار سریع بارگذاری میشود و باعث زیبایی در سایت میشود. در طراحی سایت درج آگهی و طراحی سایت تبلیغاتی که تبلیغات های ویژه قرار میدهند.

فرمت تصاویر PNG

این فرمت یکی از فرمت های مناسب در تصاویر وب است. که با ویرایش آن کیفیت تصویر کاسته نمیشود. البته برای چاپ مناسب نیست زیرا نسبت به JPEG کیفیت کمتر و طیف رنگی کمتری دارد ولی نسبت به GIF بهتر است. این نوع فرمت برای تصاویر گرافیکی با پس زمینه شفاف استفاده میشود که زیرا نیز به چشم دیده اید.

فرمت تصاویر SVG

این فرمت از تصاویر در نرم افزاهای سه بعدی مانند ایلاسترتیور قابل ساخت و ویرایش است. این فرمت بهترین فرمت تصاویر برای وب سایت است که میتوایند به صورت مستقیم کد آن را به HTML اضافه نمایید. همچنین قابلیت متحرک بودن نیز دارد که نسبت به گیف کیفیت بالاتر و حجم کمتری دارد.

در مقاله آشنایی با فرمت تصاویر وب سایت، توضیح داده شد که برای انتخاب بهترین فرمت تصاویر در وب باید به حجم و کیفیت و اندازه تصاویر دقت زیادی داشته باشد. برای مثال در فرمت GIF این نوع فرمت برای بنرها و آگهی های ویژه بهترین فرمت تصویر در صفحه وب است. قابلیت انیمیشنی بودن آن باعث میشود که چشم مخاطب جذب آن شود. و این تصاویر به گونه ای نباشند که باعث کاهش سرعت لود صفحه وب سایت شوند. باید هر کدام از این فرمت های را در جای خود به کار ببرید. از ابزارهای گرافیکی استفاده کنید و تا حد ممکن تا جایی که کیفیت عکس تغییر نکند ، حجم آن را کاهش دهید.

به اشتراک گذاری پست ها

ادامه دارد …..

تیم تحریریه وب سازان مرصاد
تیم تحریریه وب سازان مرصاد

تیم تحریریه وب سازان مرصاد متشکل از محتوا نویسان است که به کوشش آن ها مقالاتی برای افزایش دانش شما در زمینه طراحی سایت ، سئو و دیجیتال مارکتینگ تولید میشود.

پست های مرتبط را مطالعه کنید ...