شرکت طراحی سایت وب سازان مرصاد
الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم Hummingbird گوگل وظیفه بررسی عبارات جستجو شده را دارد. تا بتواند با توجه به مفهوم جستجو شده نتایج مرتبطی را قرار دهد. هدف این الگوریتم ایجاد تجربه جستجو کاربری خوب است. هدف اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار درک منظور کاربر از جستجو عبارت کلیدی است. در گذشته رسیدن به پاسخ سوال ساده نبود. شما یک عبارتی را جستجو میکردید اما با صفحات نامرتبط مواجه میشدید. زیرا گوگل معنا و منظور شما را به درستی نمیکرد. آن زمان الگوریتم های گوگل به هوشمندی حال حاضر نبودند.

در گذشته که جستجو میکردید سایت های اسپم را نیز مشاهده میکرید. که حتی این سایت ها در نتایج صفحه اولیه گوگل نیز ظاهر میشدند. این سایت ها اسپم از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده میکردند. و به همین دلیل در صفحات اولیه دیده میشدند. اما الگوریتم این شرایط را دید و با هوشمند سازی الگوریتم های خود، سایت های اسپم را از صفحات اولیه گوگل نیست کرد. الگوریتم مهمی که این کار را کرد و باعث شد که نتایج به منظور کاربر مرتبط باشد، الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل است.

فهرست مطالب

الگوریتم Hummingbird

در گذشته تر سایت ها برای اینکه در نتایج اولیه جستجو قرار بگیرند. کلمات کلیدی خود را بارها و بارها در متن تکرار میکرند. و کاربر با ورود به سایت با نوع محتوا نویسی و کیفیت محتوای شما ارتباط خوبی برقرار نمیکرد. اما حالا که این تکرار بیش از حد کلمات کلیدی مشکلاتی نیز به وجود میارد. شما باید به اندازه از کلمات کلیدی در متن خود استفاده کنید. و معنا و مفهوم عبارات را نیز معیار خود قرار دهید. الگوریتم مرغ مگس خوار درک منظور کاربران از جستجو را در اولویت اولیه خود قرار میدهد.

برای مثال برای اینکه سن یک بازیگر را بدانید سن و نام بازیگر موردنظر را مینویسید. و دیگر نیازی نیست که به صورت کامل جمله پرسشی از گوگل بپرسید. برای مثال سن بازیگر چند سال است. گوگل به سرعت معنا و مفهوم را در جمله کوتاه و خلاصه شده شما متوجه میشود. و تنها ممکن است که یک عدد مربوط به سن را نشان دهد و اطلاعات اضافی به شما نخواهد داد.

علت نام گذاری الگوریتم مرغ مگس خوار

گوگل یکی از الگوریتم های خود را به نام مرغ مگس خوار ثبت کرده است. زیرا این پرنده به دقت و سرعت معروف است. گوگل نیز به این اشاره کرده اس که الگوریتم مرغ مگس خوار با دقت و به سرعت متن شما را آنالیز میکند. و سعی میکند که بهترین و مرتبط نتایج را به کاربر نشان دهد. اگر با استفاده از Keyword Stuffing که به معنی این است که بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده میکنید. بخواهید محتوای سایت خود را سرشار از کلمات کلیدی کنید با جریمه گوگل روبه رو خواهید شد.

الگوریتم های گوگل همگی این هدف را دارند که معنا و منظور کاربر را متوجه شوند. الگوریتم هایی مانند پاندا، پنگوئن، رنک برین، مرغ مگس خوار و غیره در تلاشند که نتایج مورد هدف را نشان دهند. اما با این وجود گوگل به عنوان چالش اطلاعاتی را گاهی نمایش مدهد که کاربر کنجکاو شود و بر روی آن نتیجه کلیک کند.

برای مثال شما زمانی که عبارت کیفیت شیر را جستجو کنید. نتایجی که نشان میدهد در مورد شیر پاستوریزه، شیر مادر است. اما اگر سرعت شیر را جستجو کنید. متوجه میشود که منظور شما شیر جنگل است. شیر در فارسی دو معنی دارد. که با این وجود گوگل منظور شما را فهمیده است. گوگل با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار مفهوم و منظور شما را عمیق تر از قبل درک میکند. در واقع تاثیر کلمات و ارتباط کلمات با یدیگر را بررسی میکند. تا متوجه شود که چه شیری مدنظر شما است.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار تلاش میکند که معنا و مفهوم عبارت جستجو شده را شناسایی کند. درک رفتار و هدف جستجو کاربران یکی از وظایف مهم الگوریتم Hummingbird است.

گراف دانش گوگل با الگوریتم مرغ مگس خوار

برای شما سوال پیش می آید که گوگل چگونه متوجه منظور اصلی کاربر میشود. به همین دلیل در این قسمت دو مفهوم گراف دانش و جستجوی معنایی را به شما توضیح میدهیم:

گوگل در واقع علاوه بر اینکه سعی میکند تا مرتبط ترین نتایج مطابق با منظور شما را نمایش دهد. اطلاعات تکمیلی مرتبط با جستجویی که کردید نیز در اختیار قرار میدهد. برای مثال شما دنبال فیلم های یک کارگردان خاصی هستید. گوگل با استفاده از گراف دانش هوشمند خود، علاوه بر اینکه فیلم های کارگردان را در نتایج می آورد. بلکه اطلاعات تکمیلی نظیر جوایز، سن و بیوگرافی کارگردان را نیز نشان میدهد. که اطلاعات را از ویکی پدیا، IMDB و بخش های صفحات وب جمع کرده و به صورت تجمیع شده در نتایج جستجو نشان میدهد.

با کلیک بر روی نتایج آورده شده، باعث میشوید که گراف دانش گوگل نیز بروزتر شود. زیرا متوجه میشود که نتایج ارائه شده همان چیزهایی بوده است که شما به دنبال آن بودید. گوگل رفتار شما را در مقابل نتایج جستجو آنالیز میکند. و بر اساس آن دانش خود را بروز رسانی میکند. گوگل در واقع ارتباط موضوعی میان صفحات مختلف در وب را متوجه میشود. و در نتایج جستجو کنار هم به شما ارائه میدهد. به همین دلیل است که تاکید داریم از سایت هایی بک لینک تهیه کنید که ارتباط موضوعی با کسب و کار شما داشته باشند.

جستجوی معنایی Semantic Search

قابلیت جستجوی معنایی یا Semantic Search بر روی معنا و مفهوم عبارات جستجو شده تمرکز میکند. و کلمات را به صورت تنها معنا نمیکند. برای مثال شما اگر در جستجوگر گوگل به دنبال سفارش از یک سایت رستوان یا سایت فست فود باشید. میتوانید بنویسید فست فود مک دونالد. که در واقع رستوران های مک دونالد را به شما نشان میدهد. این حاکی از آن است که گوگل میداند که دو عبارت فست فود و رستوران شبیه به هم هستند. به همین دلیل دو معنی را تفسیر میکند و در نتایح می آورد. همانطور که بالاتر در مورد سرعت شیر و کیفیت شیر صحبت کردیم.

بهبود سئو سایت با الگوریتم مرغ مگس خوار

با توجه به موارد بالا که در مورد گراف دانش و جستجوی معنایی صحبت کردیم. به سراغ این میرویم که باید چه تکنیک ها و اصول سئو سایت را رعایت کنیم تا با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار بتوانیم کاربر و گوگل را همزمان خوشحال کنیم. یکی از اهداف مهم الگوریتم Hummingbird مانند دیگر الگوریتم ها بهبود رضایت کاربران از جستجو است. برای رسیدن به این اصل باید رفتار کاربر را در سیستم شناسایی شود. با استفاده از اصول سئو سایت این الگوریتم میتوانیم باعث بهینه سازی رتبه سایت خود شویم.

استفاده از کلمات کلیدی متنوع در الگوریتم Hummingbird

محتوا نویسی بهینه به این صورت است که نباید کلمات کلیدی خود را در متن بیش از حد تکرار کنید. بهتر است که عبارات توصیفی و عبارات کلیدی طولانی استفاده کنید. همچنین استفاده از مترادف ها و عبارات هم معنی نیز میتواند برای گستردگی کلمات کلیدی استفاده شود. این کار مفهوم گرایی در تولید محتوا است. این تکنیک باید به همراه استانداردهای لازم در نوشتن مقاله در سایت رعایت شود.

برای مثال عباراتی مانند ماشین و خودرو شبیه هم هستند. اگر شما طراحی سایت خودرو جستجو کنید گوگل سایت هایی که از واژه وسیله نقلیه یا ماشین در متن خود استفاده کرده اند را نشان میدهد. یا برای مثال اگر در مورد شرکت طراحی سایت وب سازان مرصاد مقاله ای مینویسیم. میتوانید با استفاده از تکنیک Long tail Keyboard برای مثال بنویسیم بهترین شرکت طراحی سایت در تهران. که یک کلمه توصیفی و طولانی تر است و هم معنی عبارت قبلی است.

نشانه گذاری استاندارد schema

برای اینکه مفهوم محتوای خود را به موتور جستجوگر گوگل اعلام نمایید میتوانید با زبان خود او صحبت کنید. بدین منظور میتوان از متاتگ های مختلفی توضیحی و schema استفاده نمایید. زبان نشانه گذاری گوگل بر روی سئو سایت و بهینه سازی رتبه سایت تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت. موتورهای جستجوگر نیز میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. بنابراین سیستم نشانه گذاری شما به صورتی باشد که به صورت استاندارد اصول سئو سایت موتورهای جستجوگری مانند گوگل رعایت شود.

هدف ربات های خزنده گوگل این است که صفحات مختلف را بررسی کنند و بر اساس آن معنا و مفهوم اصلی صفحه را استخراج نماید. نشانه گذاری سایت بخشی از کدنویسی سایت ها است که با استفاده متاتگ های مختلف اطلاعاتی را به ربات های جستجوگر داده میشود. که برای موتورهای جستجوگر است و برای کاربران قابل مشاهده نیست.

کاهش نرخ پرش و افزایش Dwell time

مهمترین اصل در سئو سایت و بهبود رتبه شما در گوگل اهمیت دادن به رضایت کاربران سایت است. این یک کلید طلایی است. گوگل به رفتار کاربر در مواجه با سایت شما اهمیت میدهد. بنابراین همیشه توصیه این است که به بهبود طراحی تجربه کاربری خود اهمیت دهید. صفحات خود را جذاب به همراه محتوای جذاب و کاربردی ایجاد کنید که کاربر متقاعد شود که در سایت شما مدت بیشتری را سپری کند. که همین باعث کاهش Bounce Rate و افزایش Dwell time میشود.

الگوریتم رنک برین در ارتباط الگوریتم مرغ مگس خوار است و در تلاش این است که زمان های حضور کاربر در سایت را محاسبه نماید. اگر کاربر در سایت شما ورود کند و بعد از مدت زمان کمی به صفحه نتایح بازگردد یعنی سایت شما برای کاربر مناسب نبوده است. بیشتر از تکنیک هایی استفاده کنید که زمان حضور کاربر در صفحه را افزایش دهید بنابراین باید از روش هایی استفاده کنید که نرخ CTR را در سایت افزایش دهید. از سیستم کامنت گذاری، ویدیو گذاری، اینفوگرافی و غیره در سایت استفاده کنید.

به اشتراک گذاری پست ها

ادامه دارد …..

تیم تحریریه وب سازان مرصاد
تیم تحریریه وب سازان مرصاد

تیم تحریریه وب سازان مرصاد متشکل از محتوا نویسان است که به کوشش آن ها مقالاتی برای افزایش دانش شما در زمینه طراحی سایت ، سئو و دیجیتال مارکتینگ تولید میشود.

پست های مرتبط را مطالعه کنید ...