شرکت طراحی سایت وب سازان مرصاد
نحوه انتخاب نام دامنه مناسب

نحوه انتخاب نام دامنه مناسب

نحوه انتخاب نام دامنه : زمانی که میخواهید اقدام به راه اندازی یک سایت کنید مهمتری بخش آن انتخاب نام دامنه مناسب است. باید آدرس دامنه متناب با کسب و کار شما باشد. و از کلمات کلیدی استفاده کنید که در آینده برای سئو سایت اصولی شما نیز تاثیر مثبتی داشته باشد. در انتخاب دامنه وقت بگذارید و دامنه ای را انتخاب کنید که به حوزه کاری شما مرتبط باشد. یعنی افراد زمانی که آدرس سایت شما را دیدند تا حدودی متوجه شوند که کسب و کار شما در چه زمینه ای است.

بنابراین شاید انتخاب دامنه راحت ترین کار باید اما چون نام دامنه شما نباید در آینده تغییری کند بهتر است که یک نام مناسب انتخاب کنید که سال ها را بتوانید در آن حوزه فعالیت داشته باشید. زمانی که کسب و کار خود را آغاز کردید افراد شما را با این دامنه میشناسند. سایت های زیادی نیز در این زمینه وجود دارند مه میتوانید به آن جا مراجعه کرده و از میان پیشنهاداتی که ارائه میشوند یک نام برای دامنه خود درنظر بگیرید.

فهرست مطالب

ویژگی های انتخاب نام دامنه مناسب

در انتخاب نام دامنه توجه کنید و دامنه ای را انتخاب کنید که برای شما و کاربران شما بهتر است. این دامنه باید به گونه ا یباشد که بهتر در ذهن مخاطبان بماند. بنابراین از کلمات سخت و طولانی در نام دامنه خود استفاده نکنید. و تا حد امکان نام دامنه شما کوتاه باشد. در این صورت کاربران میتوانند بهتر آن را حفظ کرده و در صورت لزوم آدرس را خود در بخش آدرس مرورگر بنویسند. نام دامنه شما باید قابلیت برندسازی داشته باشد. بنابراین نامی را انتخاب کنید که شبیه به سایر برندها در حیطی کاری شما نباشد.

برای مثال در اینترنت افراد در مورد طراحی سایت جستجو میکنند. حتی بنده دیده ام که صاحب سایت نام دامنه را به این اسم به فارسی انتخاب کرده است فقط به دلیل که بتواند در جستجوهای گوگل دیده شود. بنابراین از نام های مرتبط با کسب و کار خود استفاده کنید. البته اگر نام های دیگر را انتخاب کنید سئو میشود. اما بهتر است که یکی از واژه های آن نام برند شما و یکی از واژه های آن نوع کسب و کار شما باشد. اما غیر از انتخاب این موارد مسائل مهمتری است که بهتر است به آن ها توجه داشته باشید.

اصول انتخاب نام دامنه

مرتبط با کسب و کار

برای اینکه برندسازی کسب و کار شما راحت تر باشد بهتر است که نام دامنه به حوزه کاری شما نزدیک باشد. البته بسیاری از افراد هستند که از نام خاص استفاده میکنند. همانطور که گفته شد این موضوع سلیقه ای است. اما اگر میخواهید سایت شما در آینده بهتر سئو سازی شود بهتر است که نام دامنه شما گنگ و نامفهوم نباشد. اگر نام دامنه به کسب و کار شما مرتبط باشد باعث میشود که افراد آن را راحت تر به خاطر بسپارند.

کوتاه تر

هر دامنه شما کوتاه تر باشد موجب میشود که آسان تر در ذهن مخاطبان باقی بماند. بنابراین طول نام دامنه شما بهتر است که زیر 14 کارارکتر باشد.

ساده بودن نام دامنه

نام هایی را برای دامنه خود انتخاب کنید که سخت و دشوار نباند. زیرا ممکن است که بسیاری از افراد بر روی دامنه شما کلیک نکنند. یا آن را از یاد ببرند. هرچه نام دامنه شما کاربردی تر و با معنا تر باشد موجب میشود که مخاطبان آن را سریع تر در ذهن خود داشته باشند. کاربر اگر تنها نام دامنه شما بدون اینگه پسوند آن را بداند میتواند وارد سایت شما شود.

تایپ آسان تر

برای مثال تصور کنید که شما میخواهید که آدرس سایت خود را از پشت دامنه به فرد بگویید. بهتر است که به گونه ای باشد که در صورت تلفظ اشتباه تایپی در آن به وجود نیاید. بنابراین از این اشتباه جلوگیری کنید و از کلماتی استفاده کنید که تلفظ آن با نوشتاری آن ها زیاد متفاوت نباشد.

نام دامنه یک تکه باشد

بهتر است که برای انتخاب نام دامنه خود از خط تیره، عدد، کارارکترهای دیگر غیر از حروف استفاده نکنید. بهتر است که نام دامنه شما به صورت یکپارچه و واژه ها پشت سر هم قرار بگیرند. حتی اگر نام دامنه شما 4 واژه ای است بهتر است که این کلمات پشت سر هم قرار بگیرند و آن ها را با خط تیره جدا نکنید. که از نر گوگل نیز خط تیره ها رد شده است.

استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه

اگر نام دامنه شما حاوی کلمات کلیدی باشد موتورهای جستجوگر بهتر متوجه خواهند شد که سایت شما در مورد چه چیزی است. برای مثال شرکت هایی که در زمینه طراحی سایت فعالیت دارند از واژه web, site در نام دامنه خود استفاده میکنند. سایت هایی که بیشتر در زمینه سئو سایت فعالیت دارند از واژه SEO در نام دامنه به کار میبرند. و سایت هایی که در زمینه خدمات هاستیک هستند از واژه های Host استفاده میکنند. البته قابل به ذکر است که سایت هایی هستند که این کلمات کلیدی را ندارند و رتبه های خوبی در گوگل دارند. اما به شما عرض خواهیم کرد که این موضوع بر روی بهینه سازی سایت و سئو سایت شما بی تاثیر نخواهد بود. در نهایت انتخاب با شما است.

برندسازی

در نام دامنه خود از کلمه برند خود استفاده کنید. اگر سایت شما در حوزه اجاره ویلا است برای تنها از نام برند یا تنها از نام حیطه کسب و کار خود استفاده نکنید. برای مثال دیده ایم که افراد نام شخص خود را به عنوان دامنه سایت خود انتخاب کرده اند که مانند آدرس ایمیل میماند. برای کسب اطلاعات بیشتر درحوزه برند میتوانید بخش تاثیر برندینگ در سئو را مطالعه فرمایید.

پسوند های رایج

پسوندهای راجی وجود دارند که در ایران .com و .ir هستند. شما میتوانید از پسوند های دیگر استفاده کنید. یا اینکه یک پسوند اختصاصی داشته باشید. اگر حوزه فعالیت شما در ایران است بهتر است از پسوند .ir استفاده کنید . و اگر حوزه فعالیت شما در کشورهای دیگر هم است میتوانید از پسوند .com, .org, .co و غیره استفاده کنید.

پسوند .ir را هم بگیرید

اگر پسوند .com را برای مثال که بین المللی است را انتخاب کرده اید بهتر است پسوند های دیگر را نیز انتخاب کنید. چون ممکن است که با گذشت زمان اشخاص دیگر پسوند را بخرند.

دامنه های فارسی

دامنه هایی به نام های فارسی نیز دیده اید. استفاده از این نوع دامنه های فارسی اصلا پیشنهاد نمیشود. نوشتار فارسی در کنار کلمات انگلیسی بسیار سخت خواهد بود. و ممکن است که بعضی از مرورگرها به درستی آن را نخوانند.

به اشتراک گذاری پست ها

ادامه دارد …..

تیم تحریریه وب سازان مرصاد
تیم تحریریه وب سازان مرصاد

تیم تحریریه وب سازان مرصاد متشکل از محتوا نویسان است که به کوشش آن ها مقالاتی برای افزایش دانش شما در زمینه طراحی سایت ، سئو و دیجیتال مارکتینگ تولید میشود.

پست های مرتبط را مطالعه کنید ...