شرکت طراحی سایت وب سازان مرصاد
تکنیک های حفظ مشتریان قدیمی

تکنیک های حفظ مشتریان قدیمی

یکی از مهمترین مواردی که هر مدیر سایت فروشگاهی باید به آن توجه داشته باشد نکات کاربردی و تکنیک حفظ مشتریان قدیمی است. باید از راهکارهایی استفاده کند تا بتواند مشتریان قبلی را تبدیل به مشتریان همیشگی کند. بسیاری از مدیران فروشگاه های آنلاین تمرکز اصلی خود را بر روی جذب مشتریان جدید قرار میدهند.

اما باید توصیه کنیم که از اهمیت حفظ مشتریان و تبدیل مشتریان به مشتریان ثابت غافل نشوید. درست است که افزایش فروش و جذب مشتریان یکی از اصول مهم در دیجیتال مارکتینگ است اما شما میتوانید با نگه داشتن مشتریان قبلی یک درآمد ثابت بسیار زیادی از همین مشتریان قدیمی داشته باشید و نگرانی کمتری پیدا کنید.

فهرست مطالب

امروزه در دنیای کسب و کار اینترنتی رقابت بسیار زیاد شده است. بنابراین فرآیند جذب مشتریان نیز سخت تر خواهد بود. زیرا کاربران حق انتخاب های زیادی دارند و شما باید از راهکارهای خلاقانه ای استفاده کنید که مشتریان جدید را جذب کرده و مشتریان فعلی و قدیمی خود را تبدیل به مشتریان همیشگی خود کنید.

اولویت حفظ مشتریان فعلی بالاتر است یا جذب مشتریان جدید ؟

برای جذب مشتری باید شروع به تبلیغات کنید و برای این کار باید هزینه زیادی را بپردازید. درست است که راه کارهایی برای کمتر هزینه کردن مانند سئو سایت وجود دارد اما به هر حال جذب مشتری جدید بسیار سخت تر و پرهزینه تر از نگهداری مشتریان قدیمی است. درست است که در آموزش های بازاریابی اینترنتی همواره گفته میشود مشتریان جدید جذب کنید. اما این شیوه زمانی تکمیل میشود که شما جامعه ای از مشتریان وفادار داشته باشید. برای مثال سایت های مانند دیجی کالا به این صورت هستند.

زمانی که یک مشتری جدید به خرید ترغیب میشود در واقع تبدیل به یک مشتری وفادار میشود. زمانی که مشتری چندین بار از شما خرید انجام دهد و راضی باشد شما را به سایرین نیز معرفی خواهد کرد و در این صورت یک مشتری وفادار تبدیل به یک ابزار رایگان برای تبلیغات فروشگاه اینترنتی خواهد شد.

روش های حفظ مشتریان قدیمی

روش های حفظ مشتریان قدیمی

برای حفظ مشتریان باید به آن ها اهمیت دهید زمانی که مشتریان احساس کنند برای شما مهم هستند باید به درخواست های آن ها رسیدگی کنید تا با شما احساس راحتی کرده و بیشتر خرید کنند.

توجه به نظرات مشتریان

با دریافت نظرات مشتریان به راحتی میتوانید ایرادات سایت خود را برطرف نمایید. زمانی که شما نظرات مشتریان را دریافت کرده و توجه میکنید مشتریان حس اعتماد بیشتری به شما پیدا میکنند زیرا متوجه میشوند که برای شما اهمیت دارند. توصیه میشود که بعد از ارائه خدمات و تحویل محصول با مشتریان در ارتباط باشید تا بتوانید نظرات آن ها را در مورد زمان ارسال ، کیفیت خدمات و غیره جویا شوید. میتوانید نظرات مشتریان را منتشر کرده و سایرین را ترغیب به خرید نمایید.

حفظ ارتباط با مشتریان

باید به صورت همیشگی با مشتریان خود در ارتباط باشید تا نام برند شما در ذهن مشتریان ماندگار باشد. میتوانید با کمک ایمیل مارکتینگ ، پنل پیام کوتاه و غیره اطلاعاتی را در مورد تخفیف ها، جشنوراه ها ، محصولات و خدمات جدید را به مشتریان اطلاع رسانی کنید. البته توجه کنید که این شیوه تبلیغات به گونه ای نباشد که حوصله مشتریان سر برود.

تشویق خریداران

تشویق خریداران و دادن کد تخفیف به آن ها یکی از رایج ترین راه های حفظ مشتریان است. اگر بعد از خرید مشتریان یک کد تخفیف ارسال کنید در این صورت او به خرید مجدد ترغیب میشود. یا اینکه میتوانید مسابقه یا قرعه کشی هر چند مدت یکبار برگزاری نمایید.

فعالیت در شبکه های اجتماعی

در سال های احیر شبکه های اجتماعی در میان مردم رواج پیدا کرده است و مردم به صورت گسترده در آن به عنوان بازدیدکننده یا فروشنده فعالیت دارند. فعالیت منظم در شبکه های اجتماعی میتواند باعث شود که بیشتر برند شما مورد توجه قرار گیرد. با استفاده از شبکه های اجتماعی به راحتی میتوانید در معرض دیده بوده و با مشتریان خود را به صورت مستقیم در ارتباط باشید. ارائه پیشنهاد تخفیف های ویژه و برگزاری مسابقه در شبکه های اجتماعی راهکار بسیار خوبی برای جلب توجه بیشتر کاربران خواهد بود. زمانی که مشتریان شما را در شبکه های اجتماعی دنبال میکنند امکان اینکه شما را از یاد ببرند بسیار کمتر است.

ترغیب مشتریان به خرید مجدد

اکثر مشتریان بار اول محصولات ارزان قیمت را از شما خریداری میکنند زیرا اعتماد چندانی به شما ندارند. با ارائه خدمات میتوانید آن ها را ترغیب کنید که خرید مجدد انجام دهند. میتوانید همراه با ارسال محصولات هدیه ای قرار داده تا حس خوبی به مشتریان بدهد. فروش اقساطی نیز باعث بالا بردن اعتماد کاربران میشود. زیرا احساس میکنند که با صرف هزینه کم میتوانند یک محصول خوبی را خریداری کرده و هزینه آن را اقساطی پرداخت نمایند. برای مثال ما بخشی برای طراحی سایت اقساطی درنظر گرفته ایم.

پیشنهاد محصولات مرتبط

حتما در بخش توضیح محصولات محصولات مشابه و کاربردی را نیز به مشتریان نمایش دهید تا در این صورت ترغیب به خرید مجدد از فروشگاه اینترنتی شما شود.

راهنمایی مشتری در انتخاب محصول

بیشتر مشتریان در انتخاب بین چند مدل محصول یا رنگ و نوع دچار تردید میشوند و تصمیم گیری نیز سخت خواهد بود. شما میتوانید این مشتریانی که تا این مرحله پیش آمده اند را شناسایی کرده و با آن ها در ارتباط باشید. یا اینکه میتوانید یک بخش مقایسه گر به همراه توضیحات کاربردی را قرار دهید تا خود بتوانند با استفاده از راهنما محصول را انتخاب نمایند.

پاسخگوی سریع و همیشگی

در شیوه ارتباط با مشتریان همواره به ارائه پاسخ به صورت سریع و با حوصله توجه داشته باشید. نحوه پاسخگویی پشتیبانان میتواند بیشترین تاثیر را بر روی آن ها داشته باشد. البته توجه کنید که این پاسخگویی نباید فقط مربوط به زمان خرید باشد. شما باید قبل از خرید کاربران را راهنمایی کرده و بعد از خرید نیز اطمینان حاصل کنید که محصول شما به خوبی کار میکند و مشکلی ندارد. میتوانید از ابزارهای چت سایت نیز برای ارتباط با مشتریان استفاده کنید.

طراحی و دیزاین سایت

طراحی و دیزاین سایت در جذب مشتری بسیار تاثیر دارد. البته بر طراحی رابط کاربری زیبا باید تجربه کاربری خوبی نیز سایت شما داشته باشد. تا در این صورت کاربران بتوانند به راحتی محصولات خود را بیابند و دچار سردرگمی نشوند. مشتریان به سایت هایی مراجعه میکنند در عین اینکه ظاهر شاد و جذابی دارد دارای قابلیت های کاربردی است که استفاده از آن ها بسیار ساده و آسان است. بنبراین سعی کنید که اصول رواشناسی رنگ در سایت و تجربه کاربری را به خوبی بدانید. با رعایت این راهکارها میتوانید جامعه ای از مشتریان وفادار را برای خود تشکیل دهید و روز به روز بر تعداد آن اضافه نکایید. توجه کنید که حفظ مشتریان قدیمی بسایر مهمتر از جذب مشتریان جدید است.

به اشتراک گذاری پست ها

ادامه دارد …..

تیم تحریریه وب سازان مرصاد
تیم تحریریه وب سازان مرصاد

تیم تحریریه وب سازان مرصاد متشکل از محتوا نویسان است که به کوشش آن ها مقالاتی برای افزایش دانش شما در زمینه طراحی سایت ، سئو و دیجیتال مارکتینگ تولید میشود.

پست های مرتبط را مطالعه کنید ...