شرکت طراحی سایت وب سازان مرصاد
بهینه سازی ساختار URL

بهینه سازی ساختار URL

آدرس سایت یا URL که مخفف Uniform Resource Locator است. بهینه سازی ساختار URL سایت یا همان بهینه سازی URL سایت (آدرس سایت) نقش مهمی در سئو و بهینه سازی سایت دارند. که مکان یک فابل را در دنیای وب شناسایی میکند. در بالای نوار مرورگر یک نمونه آدرس صفحه را مشاهده میکنید. ساختار URL سایت از سه قسمت تشکیل شده است.

پروتکل مجموعه ای از قوانین است که برای آدرس دهی فایل در اینترنت استفاده میشود. دو نوع پروتکل اصلی و رایج HTTP و HTTPS است. که امروزه افراد از پروتکل HTTPS برای حفظ امنیت بیشتر سایت استفاده میکنند. پروتکل های دیگری نظیر FTP Protocol برای فایل های دانلودی، پروتکل Mailto Protocol برای ارسال ایمیل و File Protocol برای ایجاد دسترسی به فایل های موجود در هارد دیسک محلی یا شبکه ای استفاده میشود.

اسم دامنه نام سروری است که فایل در آن قرار گرفته است. که این فایل همان سایت شما است که به نام خودش ذخیره شده است. اسم سرور باید به گونه ای مرتبط با کسب و کار شما انتخاب شود. مسیر فایل نیز در انتهای اسم دامنه قرار میگیرد. که زیر شاخه های فایل موجود که همان صفحه سایت است را مشخص میکنیم.

فهرست مطالب
اصول بهینه سازی URL سایت برای سئو

اصول بهینه سازی ساختار URL

برای بهینه سازی ساختار URL سایت باید انواع آن را بشناسیم. آدرس های URL به دو نوع استاتیک و داینامیک دسته بندی میشوند. به آدرس دهی استاتیک آدرس های تغییرناپذیر هستند. که از کلمات کلیدی با حفظ فاصله گذاری برای نام URl استفاده میشود. آدرس های داینامیک آدرس هایی هستند که بسته به پارامترها ومقادیر متغیرهای آن تغییر میکنند. در بهینه سازی URL به خوانایی آن توجه خواهد شد. کاربران باید از نوع آدرس سایت به عنوان صفحه مورد نظر پی ببرند.

آدرس URL تا حد امکان کوتاه بوده و از عبارات کلیدی چند واژه ای استفاده کنید. و میان واژه های کلیدی از خط فاصله استفاده کنید. زیرا افراد آدرس های کوتاه را بیشتر از آدرس های بلند به خاطر میسپارند. آدرس واضح و کوتاه بیشتر به گوگل برای افزایش سئو سایت شما کمک خواهد کرد.

در آدرس سایت خود از حروف کوچک استفاده کنید. گوگل به بزرگ و کوچک بودن حروف آدرس سایت حساس است. زیرا برای هر کدام صفحه مجزا درنظر میگیرد. به همین در آدرس دهی، لینک سازی ها به نحوه نوشت آدرس سایت دقت کنید.

گوگل به طور مداوم سایت شما را ایندکس میکند. اگر آدرس صفحات شما یکی باشد گوگل برای ایندکس صفحات شما به مشکل برخواهد خورد. و صفحه شما بدون ایندکس گذاری گوگل در نتایج جستجو دیده نمیشود. برای بهینه سازی URL سایت از کاراکترهای مجاز استفاده کنید. توصیه ما به شما این است که از حروف کوچک و نهایت اعداد و خط فاصله استفاده کنید.

تاثیر URL بر سئو سایت

اولین چیزی که کاربر میبیند و توجه خواهد کرد آدرس صفحه سایت شما است. آدرس سایت نشان دهنده هویت سایت و بیانگر عنوان مطالب صفحه در سایت است. باید نسبت به انتخاب آن دقت زیادی داشته باشید. زیرا باید همه موارد شفاف باشد تا ربات های گوگل سایت شما را از همه نظر شناسایی کنند. اگر قسمتی از سایت شما پیچیده یا دارای ابهام باشد. ربات های گوگل را با مشکل مواجه خواهد کرد. آدرس URL باید نوع محتوای صفحه سایت شما را نشان دهد. در صورت داشتن کلمات کلیدی مرتبط در آدرس URl میتوایند به رتبه های بالاتری در گوگل برسید.

بهینه سازی URL در پروژه های سئو و بهینه سازی سایت بسیار مهم هستند.اکثر موارد هنگام طراحی وب سایت استاندارهای مناسبی برای آدرس صفحات سایت استفاده نمیشود. این موضوع برای متخصصین سئو سایت مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

در بسیاری از موارد نیز دست به ساختار URL صفحات قبلی زده نمیشود. زیرا ریسک زیادی خواهد داشت و ممکن است که رتبه سایت شما افت داشته باشد. به همین دلیل است اعلام میداریم که همگام با طراحی سایت اقدام به سئو سایت خود نیز کنید. تا بتوانید قبل از ایندکس صفحات توسط ربات های گوگل استانداردهای لازم برای آدرس صفحات را پیاده سازی کنید.

ساختار URL سایت

هر سایت برای تفکیک صفحات خود به آدرس های مجزا نیاز دارد. آدرس هر صفحه از سایت ی IP دارد که مرورگرها برای ارتباط با سرور از آن استفاده میکنند. که هر URL از سه بخش اصلی تشکیل شده است. پروتکل دامنه که اصلی ترین آن ها HTTP و HTTPS است.

نام دامنه در واقع نام سرور یا هاست است. نام دامنه نشان از برند تجاری شما خواهد داشت. و باید به کوتاه ترین و با معنی ترین حالت ممکن باشد. دامنه هایی که نام آن ها معنا دار تر است. و دارای کلمه کلیدی مرتبط با حوزه کسب و کارشان دارند. امتیاز بالاتری در گوگل میگیرند. و سئو و بهینه سازی و بهبود رتبه آن سایت راحت تر خواهد بود.

اگر طراحی سایت تشریفات مجالس کرده اید. از واژه های مرتبط با مجالس و مهمانی استفاده شود. هرچه تعداد کاراکترها در ساختار URL بیشتر باشد. از بهینه سازی ساختار URL فاصله خواهند گرفت. بنابراین سعی کنید که از نام مرتبط با کسب و کار و کوتاه استفاده کنید. در ضمن لازم است بگوییم که از خط فاصله نیز در ساختار نام دامنه استفاده نشود.

سئو و بهینه سازی URL سایت

آدرس URL ها اولین معرف صفحات سایت شما هستند. که هم کاربر و هم خزنده های موتورهای جستجوگر به آن توجه میکنند. بهینه سازی URL از اهمیت زیادی در سئو و بهینه سازی سایت برخوردار است. ساختار URL بهینه بر روی برندینگ شما نیز تاثیرگذار خواهد بود. URL یک صفحه در ذهن افراد و خزنده های گوگل ماندگار خواهد بود. ساختار URL بهینه شده بر روی نحوه ایندکس گذاری صفحات سایت شما تاثیر مثبتی دارد.

مسیر URL آخرین بخش است که در آن آدرس زیر شاخه های صفحات وب سایت شما قرار میگیرد. مسیر URL پس از نام دامنه قرار میگیرد. و مشخص کننده نام هر صفحه از وب سایت شما است. در ساختار URL صفحه سعی کنید که اسامی معنا دار انگلیسی استفاده کنید. البته استفاده از نام های فارسی هم مناسب است. ولی انگلیسی چون کوتاه تر و واضح تر است. از آن جهت عرض میشود. مسیر URL بخش داینامیک هر آدرس میباشد که به توجه به صفحات و تراکنش ها قابل تغییر است.

بهینه سازی URL سایت برای سئو

رایج ترین سوال این است که URL فارسی بهتر است یا URL انگلیسی. در واقع گفته میشود که هرچه ساختار URL شما کوتاه تر باشد زمان پردازش آن کمتر خواهد بود. و از آنجایی که کاراکترهای فارسی ساختار URL را طولانی میکنند. به همین دلیل از عبارات انگیسی استفاده میشود. در سئو سایت گاهی برای رساندن مفهوم بهتر به کاربران و هم برای دسته بندی درست از کاراکترهای فارسی استفاده میکنیم. بهترین شرکت طراحی سایت وب سازان مرصاد ( دئووب ) به شما در این زمینه مشاوره و آموزش خواهد داد.

از کلمات کلیدی در ساختار URL خود استفاده کنید. و با خطوط تیره این کلمات را جدا سازی کنید. و سعی کنید تا حد امکان عبارت کلید شما خلاصه باشد. هرچه مسیر فایل از دامنه دورتر باشد. نشان میدهد که فولدر و ساب فولدرهای تو در تو دارد. که هرچه این ساب فولدر دورتر باشد از نظر سئو سایت نیز درجه پایین تری خواهد داشت. یک تر فند مهم در بهینه سازی ساختار URL ها استفاده از تگ Canonical است تا گوگل در رتبه بندی و تشخیص صفحات وب سایت شما دچار مشکل نشود.

به اشتراک گذاری پست ها

ادامه دارد …..

تیم تحریریه وب سازان مرصاد
تیم تحریریه وب سازان مرصاد

تیم تحریریه وب سازان مرصاد متشکل از محتوا نویسان است که به کوشش آن ها مقالاتی برای افزایش دانش شما در زمینه طراحی سایت ، سئو و دیجیتال مارکتینگ تولید میشود.

پست های مرتبط را مطالعه کنید ...