شرکت طراحی سایت وب سازان مرصاد
AMP چیست ؟ و چگونه کار میکند ؟

AMP چیست ؟ و چگونه کار میکند ؟

با استفاده از AMP میتوانید صفحات کم حجم و سبک را طراحی نمایید تا نمایش سایت در تلفن های همراه با سرعت بسیار بالاتری نسبت به دسکتاپ باشد. برای شما نیز پیش آمده زمانی که یک سایت را د رتلفن همراه خود باز میگردید زمان بیشتری را صرف میکردید تا اینکه آن را در دسکتاپ خود باز کنید.

با توجه به اینکه تعداد کاربران تلفن همراه روز به روز در حال افزایش است گوگل در سال 2016 ابزاری را تحت عنوان AMP معرفی کرد. AMP مخفف عبارت Accelerate Mobile Pages است که گوگل آن را به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه بندی نتایج  در SERP درنظر گرفت. این یک فریمورک متن باز و رایگان است که توسط گوگل و توییتر ایجاد شده است. 

فهرست مطالب

در AMP توسعه دهنده باید از کدهای محدود HTMl  و Css استفاده کند و نمیتوانید از کدهای جاوا اسکریپت استفاده کنید. طراحی صفحات به این صورت سبک و ساده است و این کم حجم بودن صفخات باعث بالا رفتن سرعت لود آن ها شده است. گوگل صفحات که AMP هستند را شناسایی میکند و در موبال به کاربر نماش میدهد اگر با موبایل خود سرچ کرده باشید حتما علامت AMP را در کنار لینک های بعضی سایت ها مشاهده کرده اید.

دلایل استفاده از AMP

سرعت بارگذاری صفحات وب یکی از معیارهایی است که برای رتبه بندی سایت ها استفاده میشود. اگر سرعت سایت شما کند است میتوانید باس استفاده از AMP سرعت آن را در تلفن های همراه بهبود دهید. این تکنولوژی مزایای زیادی دارد که باعث میشود سزعت صفحات سایت شما افزایش پیدا کند. و همین باعث بهبود سئو سایت و بهینه سازی سایت شما میشود. از آنجایی که این تکنولوژی سبک است منابع کمتری از سرور را استفاده میکند.

 

معایب استفاده از AMP

استفاده از هر تکنولوژِ مزایا و معایب خود را دارد. یکی از معایب استفاده از AMP ایجاد شدن Duplicate contetnt یا محتوای کپی شده است. یعنی اینکه سایت شما با دو آدرس مجزا قابل دسترسی باشد که محتوا یاین دو آدرس یکسان هستند. البته میتوانید این مورد را رعایت کنید و در قالب AMP از تک کنونیکال استفاده کنید.

در این نوع طارحی باید دیگر ساخار و طراحی پیچیده و گرافیکی را فراموش کنید. نباید از فایل های java script برا یانیمیشن سازی استفاده کنید. ممکن است که در نمایش اطلاعات دچار اختلافات شوید. اگر سایت شما راهکاری برای بهبود سرعت سایت دارد بهتر است انجام دهید. اما اگر سات شما پربازدید و سنگین است متوانید از ان تکنولوژی استفاده نمایید.

 

نحوه فعال کردن AMP برای سایت

اگر قالب سایت شما اختصاصی است میتوانید به سایت Amp.dev مراجعه کرده و AMP خود را طراحی کنید. بهتر است که از شرکت طراحی سایت بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد. اگر از سیستم های مدیریت محتوایی مانند وردپرس استفاده میکنید متوانید افزونه مربوط به آن را نصب کنید.

افزونه AMP وردپرس

ان افزونه را اگر فعال نمایید میتوانید با چند کلیک صفحات AMP را به صورت خودکار ایجاد نمایید. این افزونه میتواند باعث تغییراتی در رنگ ها شوید. برای اینکه صفحات AMP خود را مشاهده کنید میتوانید در انتاب آدرس سایت خود از عبارت /amp استفاده کنید

افزونه Amp for WP

این افزونه نیز برای ساخت صفحات AMP در وردرپرس استفاده میشود. در این افزونه بر خلاف دگر افزونه میتوانید تم سایت در Amp را تغییر دهید.

 

AMP گوگل چیست ؟

این تکنولوزژی یک پروزه ای است که تحت نظارت گوگل انجاگ گرفته است و هدف آن را دارد که سرعت ارائه محتوا را در ابزارهایی مانند تلفن همراه افزایش دهد. البته روش آن این است که صرفا از کدهای HTML و CSS استفاده کنید. AMP برای ارئه محتوای استاتیک است و چون در آن المان های حرکتی و گرافیکی وجود ندارد به همین دلیل مانند این است که صفحه PDF را باز کرده اید و آن را میخوانید. فیس بوک برای اینکه مقالت خود را با سرعت بهتری نمایش دهد از این روش استفاده میکند.

 

مزیت AMP

گوگل با استفاده از AMP سرعت ارائه محتوا را در دستگاه های کوچکنتری مانند موبایل افزایش داده است. صفحاتی که از این تکنولوژی استفاده میکنند رتبه بالاتری نسبت به سایرین دارند.

 

نمونه کاربرد AMP

یکی از نمونه هایی که برای صفحه خبری خود استفاده میکند سایت گاردین است. میتوایند حالت AMP و غیر AMP آن را مشاهده نمایید.

 

محدودیت ها استفاده از AMP

AMP برای بهبود سرعت و خوانایی محتوا سایت مطرح میشود. و کدهای صفحات را خلاصه میکند و باعث ایجاد محدودیت هایی میشود. در AMP جاوا اسکریپت مخصوص اجرا میشود. تصاویر به صورت Lazy Loading بارگذاری میشوند. و انکه نسخه css صفحه سایت شما بسیار ساده خواهد بود.

مزایای استفاده از AMP

مزایای استفاده از AMP

بهبود سئو سایت با استفاده از AMP

اگر سایت شما کند باشد کاربران صبر نمیکنند تا سایت شما بارگذاری شود. بنابراین دکمه برگشت را زده و به نتایج جستجو بازمیگردند که برا یشما یک امنیاز منفی خواهد بود. صفحاتی که از AMP استفاده میکنند یک علامت د رکنار آن ها درج میشود که نشان میدهد که سرعت بارگزاری این صفحه بسیار بالا است. مخاطابن نیز میخواهند که با سرعت بالا یک سایت بارگزاری شود بنبراین بر روی این صفحات کلیک میکنند. گوگل نیز به سایت های AMP توجه ویژه میکند یعنی اگر در سایت خود از AMP استفاده کردید بدانید که رتبه سات شما بهتر خواهد شد. همچنین نرخ تبدیل رد سایت شما نیز افزایش یدا خواهد کرد. گوگل ایندکس در کوبایل را زودرتر از دسکتاپ انجام میدهد. در آن سایت هایی که کیفیت نمایش بهتری دارند و در موبایل سرعت خوبی دارند در اولیت های بالاتری در رتبه بندی قرار میگیرند.

نمایش Carousel گوگل

با استفاده از تکنولوژی AMP میتوانید صفحات سایت خود را به شکل اسلایدری نمایش دهید. تمام مواردی که در این بخش میبینید برای مقالات و صفحات هستند که از AMP استفاده میکنند.

افزایش نرخ تبدیل

یکی از مزیت ها عمده برای کسب و کارها افزایش سرعت سایت است. زیرا همان زمان که کاربر میخواهد اقدام به خرید کند اگر با کندی بارگذاری صفحات سایت مواجه شود عملیات خرید را رها میکند. بنبراین نرخ تبدیل شما با این روش افزایش پیدا خواهد کرد.

بیشتر دیده شدن

در فروشگاه هیا آنلاین اگر ویترین شما با سرعت بالایی دیده شود باعث میشود که کاربری که اینرتنت کندی نیز دارد بتواند سایت شما را مشاهده نمیاد. اگر از AMP استفاده کنید سایت شما به سرعت باز خواهد شد و همین باعث دیده شدن بهتر محصولات سایت شما میشود.

تجربه کاربری خوب

تجربه کاربری عالی در سایت ها بسیار مهم است. به خصوص در سایت های فروشگاهی که نیاز دارید که مصحولی را خریداری نمایید. Mobile Friendly بودن برای این منظور به وجود آمد که صاحبان ساتی ها به تجربه کاربری در موبایل اهمیت بسیار زیادی بدهند. AMP باعث بهبود تجربه کاربری میشود که اگر از آن استافده کنید قطعا برد کرده اید.

Amp برای سایت های فروشگاهی

منطق AMP بر این اساس است که سایت شما در هر شرایط بارگزاری شود. این ابزار یک چارچوب کاربردی برای ایجاد صفحات سریع تر در موبایل ایجاد میکند.

به اشتراک گذاری پست ها

ادامه دارد …..

تیم تحریریه وب سازان مرصاد
تیم تحریریه وب سازان مرصاد

تیم تحریریه وب سازان مرصاد متشکل از محتوا نویسان است که به کوشش آن ها مقالاتی برای افزایش دانش شما در زمینه طراحی سایت ، سئو و دیجیتال مارکتینگ تولید میشود.

پست های مرتبط را مطالعه کنید ...