شرکت طراحی سایت وب سازان مرصاد

تدوین استراتژی محتوا

در این مقاله قصد داریم که در مورد تدوین استراتژی محتوا به شما اطلاعاتی را ارائه دهیم. در سئو سایت، بازاریابی محتوا باید همراه با استراتژی های مختص به خود باشد. هیچ معیاری نیست که بتوان به صورت دقیق محتوا را اندازه گیری کرد. اگر استراتژی تولید محتوا را خوب بدانید باعث میشود که تعداد مشتریان خود را بیافزایید.

اشخاصی که در زمینه محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند از دو واژه بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا زیاد استافده میکنند. برای بازار یابی هرچیزی باید نقشه و استراتژی برای آن داشته باشید. با این نقشه میتوانید راه خود را پیدا کنید و بر اساس آن محتوای خود را تولید کنید. شما ار اصول درست را رعایت کنید زمان کمتری صرف کرده و هزینه ها و یکپارچگی شما کاهش پیدا میکند.

تدوین استراتژی محتوا

مراحل تدوین استراتژی محتوا

مرحله اول) اهداف خود را مشخص کنید

باید هدف خود از بازاریابی محتوا را به خوبی بدانید. زمانی که هدف های شما مشخص باشد قدم های بعدی را راحت تر برمیدارید. با داشتن هدف دیگر دیگری مسائل فرعی و غیر ضروری نخواهید شد. هدف داشتن مانند داشتن یک نقشه راه است که باعث میشود زودتر به مقصد برسید. همانطور که همیشه گفته میشود هدف ماند چراغی است که باعث میشود که در تاریکی حرکت نمایید.

چند نمونه از اهداف در تولید محتوا

  • افزایش نرخ تبدیل
  • افزایش ورودی سایت
  • ارائه آموزش
  • افزایش فروش
  • برندینگ کسب و کار
  • افزایش مشارکت کاربران در سایت

قرار دادن تمامی موارد بالا به هدف هدف به صورت همزمان کمی سخت است. میتوانید تنها یک الی 3 مورد را به عوان هدف اصلی خود مشخص کنید. برای مثال شما صاحب یک آموزشگاه موسیقی هستد. اولین چیزی که به ذهن شما میرسد این است که بتوانید از طرق گوگل کاربران بیشتری را جذب کنید. تنها به افزایش ترافیک بیشتر اکتفا نکنید بلکه سعی کنید میزان ترافیک خود را در مدت زمان مشخصی به دست بیاورید.

مرحله دوم ) بررسی وضعیت فعلی کسب وکار

  1. بررسی وضعیت شرکت

بعد از اینکه هدف خود را تعیین کردید باید وضعیت کلی کسب و کا رخود را بررسی کنید. در این بخش باید دیدکه وضعت کسب و کار به چه صورتی است. مشتریان چه کسایی هستند و چه اطلاعاتی از شرکت شما دارند. محصولات و خدمات شرکت در چه وضعیتی از شناخت قرار دارند. باید دید که درآمد شرکت از چه چیزی است. آیا خدماتی ارائه میدهد یا اینکه محصولاتی را به فروش میرساند. و اینکه چرا محصول موردنظر طرفداران بیشتری دارد ؟ نیاز بازار به این محصول چه چیزی است ؟

2. مشتریان شرکت چه کسانی هستند

باید پاسخ پرسش هایی از قبیل از چه طریق هایی مشتریان به برند شما جذب میشوند. یا اینکه مشتریان این شرکت از چه کانال هایی بیشتر خرید میکنند و سفارش میدهند بسیار مهم است.

3. فرآیند محتوای فعلی

باید دید که روند مقاله های شرکت در چه وضعیتی قرار دارد تا رویکرد مناسبی برای تولید محتوا نوشته شود. چه اشخاصی محتوا را تولید میکنند و تا الان چه نوع محتواهایی تولید شده است. و فاکتورهای مهمی که درنظر گرفته بودند چه چیزی است. بررسی محتوای فعلی بر اساس معیارهای گوگل آنالیتیکس، بر اساس معیار های سئو و بررسی چشم انداز محتوای فعلی.

 

مرحله سوم ) کلمات کلیدی کسب و کار را پیدا کنید

کلمات کلیدی، کلماتی هستند که بیشترین جستجو را دارند. با ابزارهایی مانند Kwfinder, KeyworPlanner و سایر ابزارهای پول میتوانید عباراتی کلیدی که بیشترین جستجو را شده اند را بیابید. در حقیقت با انتخاب کلمات کلیدی مناسب میتوانید ترافیک سایت خود را از طریق گوگل بالا ببرد. البته صرفا نباید از کلمات کلیدی که پیشنهاد میشود استفاده کنید. میتوانید با حوزه کسب و کار خود این کلمات را ترکیب کرده و در مقالات استفاده کنید.

 

 

مرحله چهارم ) رقبای حوزه کاری خود را بررسی کنید

باید رقبای خود را تجزیه و تحلیل نمایید به همین دلیل بهترین روش این است که از گوگل استفاده کنید. کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را در اینترنت جستجو کنید. لینک هایی در صدر نتایج قرار دارند را ملاحظه کنید . بنابراین میتوانید به سایت های آن ها رفته و ویژگی های آن ها را بررسی کنید. حال به سمت رقبای خارجی رفته و آن ها را بررسی نمایید. سایت ها و وبلاگ های خارجی کیفیت بسیار بالا دارند بهتر است که از ویژگی های آن ها استفاده کنید و کسب و کار خود را به نمونه های خارجی شبیه نمایید.

مرحله پنجم ) پرسونای مشتری را تهیه کنید

پرسونای مشتری در واقع کاراکترهای فرضای هستند که الگوری رفتاری ، نیازها و ویژگی های شخصیتی آن ها به مشتریان و مخاطبان ما نزدیک است. شما از این طریق میتوانید رفتارهای مشتراین خود را پیش بینی نمایید. و واکنش های آن را به مسائل مختلف مورد بررسی قرار دهید. بعد از اینکه مخاطب خود را شناسایی کردید باید یک پلن و استراتزی مناسبی برای بازاریابی ایجاد کنید و تا بتوانید مخاطبان را جذب خود رک ده و مشتریان وفادار را تبدیل به مشتریان دائمی خود کنید.

ساخت پرسونای مشتری : برای مشتریان خود نظرسنجی و سوالاتی را ارسال کنید تا بتوانید اطلاعاتی را کسب نمایید. دریافت این نظرسنجی و اطلاعات میتواند به تولید پرسونای مشتریان کمک کند.

مرحله ششم ) ارزیابی اطلاعات

تمام اطلاعاتی را که لازم داشته اید را جمع آوری کرده و آن اطلاعات به دست آمده را آنالیز نمایید. بنباراین این اطلاعات خام را به اطلاعات قابل ارزیابی تبدیک کنید که با استفاده از آن بتوانید اقدام به تدوین استراتژی محتوا کنید. بعد از اتمام بررسی و آنالیز باید این تحلیل ها را در کنار هدف قرار دهید.

برای مثال شما یک فروشگاه لوازم آرایشی دارید و هدف ان است که مشتریان پردرآمد را جذب کنید. با توحه به بررسی هایی که انجام شد مشتریان شما را قشر کم درآمد هستند. بنابراین هزینه ای که برای محصولات خود ارائه میدهید بسیار زیاد است و باید استراتژی خود را تغییر دهید.

مرحله هفتم ) ساخت قیف محتوا

کلمات کلیدی، کلماتی هستند که بیشتری جستجو را دارند. با ابزارهایی مانند Kwfinder, KeyworPlanner و سایر ابزارهای پول میتوانید عباراتی کلیدی که بیشترین جستجو را شده اند را بیابید. در حقیقت با انتخاب کلمات کلیدی مناسب میتوانید ترافیک سایت خود را از طریق گوگل بالا ببرد. البته صرفا نباید از کلمات کلیدی که پیشنهاد میشود استفاده کنید. متوانید با حوزه کسب و کار خود این کلمات را ترکیب کرده و در مقالات استفاده کنید.

مرحله هشتم ) ساخت تقویم محتوا

تا این مرحله مسیر خود را مشخص کرده اید و میدانید که چه چیزهایی برای مشتریان اهمیت داشته و چه چیزهایی نادیده گرفته شده اند. بنابراین باشد برای مسیر تدوین استراتژی محتوا یک نقشه ایجاد کنید. در طول ماه مشخص کنید که چند درصد از محتواهای شما به کدام بخش از قیف محتوا اختصاص پیدا میکند. در تقوم محتوا، نوع محتوا ، دسته بندی محتوا و نویسنده های محتوا را مشخص نماید. با استفاده از تقویم محتوا میتوانید محتوای خوب تیم خود را مورد سنجش قارا دهید.

مرحله نهم) شناخت محتواهای شگفت انگیز

حال در آموزش استراتژی محتوا متوجه شده اید که چگونه کلمات کلیدی را استخراج کرده و تقویم محتوای خود را بسارید. و میدانید که این محتوا برای چه مخاطبانی است. حال باید اقدام به تولید محتوا کنید که میتوانید از محتوای متنی، ویدیو، اینفوگرافیک، پادکست و غیره استفاده نمایید.

سعی کنید محتوای شما خودمونی و روان باشد به گونه ای که هر شخصی بتواند متوجه منظور شما شود. و از همه مهمتر اینکه علائم نگارشی را در آن رعایت نمایید. متن شما باید خوانا باشد به همین دلیل از زیر عنوان های متنوع استفاده کنید.

بیشتر مطالعه کنید ...