شرکت طراحی سایت وب سازان مرصاد
اصول رنگ بندی سایت

اصول رنگ بندی  سایت

یکی از مسائل مهم در طراحی سایت استفاده از اصل روانشناسی در رنگ بندی سایت است. امروزه رنگ بندی در محصولات از اهمیت بالایی برخوردار بوده. زیرا رنگ باعث فروش رفتن یا نرفتن یک محصول خواهد شد. در بسیاری از کارهای تبلیغاتی و دیجیتال مارکتینگ این اصل را به کار میبرند. باید رنگ مناسب را برای سایت خود انتخاب نمایید. دانستن روانشناسی رنگ در طراحی سایت برای جذب مخاطب و مشتری لازم است.

در طراحی سایت رنگ بندی مناسب باعث میشود که کاربر در سایت شما بنماند. یا صفحه را ببیندد و به سرغ سایت های دیگر رود. استفاده از اصول رنگ بندی در طراحی سایت باعث میشود که کاربر مجددا به سایت شما بازگردد. تا مقالات شما را مطالعه نماید. یا از امکانات سایت شما استفاده کند. در طراحی وب سایت شرکتی ، فروشگاهی و خدماتی رعایت اصول رنگ بندی در سایت بسیار مهم است. زیرا باعث میشود که کاربر یک محصولی را بخرد یا نخرد.

فهرست مطالب

بنابراین اگر میخواهید که برای کسب و کار خود پیشرفت کنید طراحی سایت اصولی انجام دهید. در ابتدا درنظر بگیرید که کاربران هنگام ورود ظاهر سایت شما را میبینند. و اگر روانشناسی رنگ شما مناسب نباشد رونق کسب و کار اینترنتی خود را از دست خواهید داد. خودتان را همیشه به جای مشتری بگذارید. ببینید که کدام بخش ها باید چه رنگ و چه طرحی داشته باشند. حتما برایتان پیش آمده که از خود پرسیده اید که چه ترکیب رنگی استفاده کنید مناسب تر است. در اینجا اصول رنگ بندی در طراحی سایت را برای شما شرح خواهیم داد.

اصول رنگ بندی در طراحی وب سایت

زمانی که نوبت به طراحی سایت میرسد. باید یک پالت رنگ بردارید و رنگ هایی که موردنیاز شما است را انتخاب کنید. باید چند رنگ اصلی و چند رنگ فرعی انتخاب نمایید. و صرفا از همان کد رنگ ها استفاده کنید. کد رنگ ها بهتر است که در همان لیست شما باشد و از رنگ های مشابه استفاده نکنید. استفاده از اصول رنگ بندی در طراحی سایت، برند شما را 80% ممکن است مشهور سازد. استفاده از اصول روانشناسی رنگ در طراحی سایت باعث ماندگاری سایت و برند شما در ذهن مخاطب میشود.

اگر رنگ بندی در سایت غیر حرفه ای و غیر استاندارید باشد باعث کسر اعتماد مخاطبان شما خواهد شد. شما نیز ممکن است که وارد سایت فروشگاه اینترنتی شده اید. اما به دلیل رنگ بندی غیر مناسب احساس ناامنی کرده و آنجا را ترک کرده اید. و ترجیح داده اید که خرید خود را از سایت دیگری انجام دهید.

بهتر است که قبل از هر چیز با روانشناسی رنگ ها آشنا باشید و بدانید که هر رنگی را در کجا به کار ببرید. رنگ های اصلی سه رنگ قرمز، آبی و زرد هستند که با ترکیب این رنگ ها به رنگ های دیگر میتوان دست پیدا کرد. که با ترکیب ترکیب رنگ ها به میلیون ها رنگ میشود دسترسی پیدا کرد. رنگ ها به سه دسته خنثی، گرم و سرد بر اساس حسی که میدهند تقسیم بندی میشوند.

اصول استفاده از رنگ ها در طراحی سایت

کنتراست

کنتراست در رنگ بندی مهم ست. برای مثال در متن از کنتراست بالا استفاده نکنید. زیرا چشم را در طولانی مدت اذیت میکند و کاربر نمیتواند متن شما را تا پایان بخواند. از کنتراست بالا در قسمت هایی میخواهید کاربر بر روی آن کلیک کند استفاده نمایید. بسیاری از سایت ها ریسک نمیکنند و از زنگ های مشکی و سفید استفاده میکنند که مکمل هم هستند.

گرادیانت

استفاده از گرادیانت در رنگ بندی سایت نیز جلوه زیبایی میبخشد. شما میتوانید دو رنگ در ابتدا و انتها مشخص کنید که در نهایت با کد گرادیانت در Css یک موج زیبا و ملایمی از رنگ ها ایجاد میشود. برای مثال اگر نمیخواهید که از تصاویر و پس زمینه استفاده کنید. گرادیانت رنگ سایت شما را سنگین نکرده و در مقابل جلوه زیبایی نیز خواهد داد.

رنگ بندی ساده اما الهام بخش

عده ای تصور میکنند که برای زیبایی سایت حتما باید از تصاویر و المان های گرافیکی استفاده کرد. شما میتوانید با همین رنگ بندی که به نظر ساده است. به صورت حرفه ای یک سایت زیبا و سبک راه اندازی کنید. هنر آن است که سایت خود را به گونه ای طراحی کنید که زیبا و جذاب و در عیم حال سبک باشد و سرعت لود آن سریع باشد.

بنابراین این نکات را درنظر بگیرید و از خلاقیت های رنگ بندی خود متناسب با کسب و کاری که دارید استفاده کنید. اکر دقت کرده باشید سایت های خبری ساده هستند .زیرا مطالب زیاد بوده و هدف کاربر صرفا خواندن اخبار و مطالب مهم است. بنابراین جایز نیست که از طرح و رنگ بندی شلوغ استفاده نماییم.

الگوی پالت رنگ به این صورت است که یک دایره درنظر بگیرید. رنگ های اصلی بر روی دیاره هستند. با توجه به رندگ های اصلی یک مثلث بکشید. در ضلع های مثلث سه رنگ ظاهر میشود که رنگ های اصلی شما است.

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

رنگ ها بر روی عناصر مختلفی از سایت تاثیر گذار هستند که میتوان به دکمه ها، بدنه سایت، لینک ها، تصاویر و غیره اشاره کرد. رنگ بندی دکمه ها نیز بسیار مهم است. شکا باید تا اندازه ریزبین باشید. بهتر است که قبل از شروع به طراحی سایت، روانشناسی رنگ ها را بدانید. رنگ متن و رنگ پس زمینه باید مکمل هم باشند تا خوانایی را بالا ببرند. در ادامه به مفهوم هر رنگ اشاره میکنیم که با چشم بازتری رنگ های متناسب برای کسب و کار خود را انتخاب نمایید.

قرمز

 رنگ قرمز نشان دهنده هیجانات است و انرژی زیاد است. این رنگ ها را در رستوران ها، سرویس های اضطراری و غیره دیده اید. برای مثال کوکاکولا از این رنگ برای برند خود استفاده کرده است.

آبی

 رنگ آبی باعث امنیت و آرامش میشود که در بیمارستان ها، بانک ها دیده اید. رسانه های اجتماعی نظیر فیسبوک و توییتر از این رنگ بندی استفاده رده که حس اعتماد را به مخاطب منتقل میکند. برای مثال بهتر است که در طراحی سایت پزشکی خود از این رنگ استفاده نمایید.

سبز

 رنگ سبز نشانی از طبیعت، تازگی است و بسیار آرامش بخش است. کسب و کارهایی که در حوزه صنعت کشاورزی، جهانگردی و غیره هستند بهتر است که از این رنگ استفاده کنند. برای مثال در طراحی سایت گل فروشی و میوه و سبزیجات این رنگ را حتما به کار ببرید.

زرد

رنگ زرد نشان دهنده شادابی و خوش بینی و رضایتمندی است. استفاده از این رنگ در سایت باعث خستگی چشم میشود. برای مثال در طراحی سایت صرافی و طراحی سایت طلا فروشی میتوانید از این رنگ بندی استفاده نمایید. برند هایی مانند مک دونالد و نشنال جیوگرافیک از این رنگ برای برند خود استفاده کرده اند.

نارنجی

 نارنجی نشان دهنده جنبش، صمیمیت است که برای مثال در طراحی سایت همکاری در فروش خود به کار ببرید. برای مثال فروشگاه آمازون از این رنگ در برند خود استفاده کرده است.

اصول ترکیب رنگ

بهتر است که با اصول رنگ بندی در سایت آشنا باشید. پالت رنگی دایره ای از رنگ های پایه ای استفاده میکند. که رنگ های متقابل به هم مکمل هم هستند.

تگ رنگ یا رنگ پایه

یک طرح با رنگ پایه فقط بر اساس یکی از رنگ های پایه ای بنا شده است که کم و زیاد شدن کنتراست و سایه ها باعث تشکیل کد های رنگی دیگر شده اند. برای مثال رنگ سرمه ای را کمرنگ کنید به رنگ های فیلی ، خاکستری ، سفید و غیره میرسید.

رنگ های مکمل و آنالوگ

همانطور که گفتیم در پالت رنگی دایره ای رنگ های متقابل هم مکما هم هستند. با استفاده از دو رنگ متقابل یکنواختی در سایت ایجاد میشود. بهتر است که در طراحی سایت خبری و طراحی سایت آموزشی استفاده نمایید.

رنگ های شاد

رنگ بندی شاد و پویا باعث انرژی و طراوت در سایت شما میشوند. که برای جل توجه گزینه های بسیار خوبی هستند. در تبلیغات میتوانید از این رنگ ها استفاده کنید.

در طراحی سایت از چه رنگ هایی استفاده شود ؟

انتخاب رنگ سایت بر اساس علاقه خوب است. اما به این صورت نباشد که رنگ ها را بر اساس علاقه خود انتخاب کنید. و هیچ توضیح منطقی برای آن نداشته باشید. میتواند رنگ بندی سایت شما مطابق با رنگ لوگو شما باشد. میتوانید طراحی لوگو برای طراحی سایت خود را به تیم گرافیک دئووب بسپارید. تا لوگو و طراحی سایت شما در یک سو باشند. بهتر است که رنگ بندی رقبای خود را کپی نکنید. و تا حد امکان در پالت رنگی خود استفاده نکنید. که این از اصول رنگ بندی در طراحی سایت است.

مخاطب هدف شما در رنگ بندی سایت بسیار مهم است. برای مثال در طراحی سایت داروخانه برای مثال مخاطبان شما به دنبال دارو هستند. بنابراین از رنگ های ملایم و خنثی استفاده کنید که حس آرامش را منتقل کند. و در مقابل در طراحی سایت بازی آنلاین بهتر است که از رنگ های هیجان انگیز با کنتراست بالا استفاده کنید. زیرا مخاطبان شما همچین روحیه ای دارند.

از زنگ بندی ساده استفاده کنید. تا حد ممکن سایت را شلوغ نکنید زیرا کاربرپسند نیست. و از اصول رنگ بندی در طراحی سایت به دور است. بسیاری از سایت ها برای گرافیک و طرح بندی محصول و وب سایت، ایده های بسیار خوبی میدهند. که میتوانید از آن ها ایده بگیرید. میتوان به سایت های نظیر dribble اشاره کرد.

به اشتراک گذاری پست ها

ادامه دارد …..

تیم تحریریه وب سازان مرصاد
تیم تحریریه وب سازان مرصاد

تیم تحریریه وب سازان مرصاد متشکل از محتوا نویسان است که به کوشش آن ها مقالاتی برای افزایش دانش شما در زمینه طراحی سایت ، سئو و دیجیتال مارکتینگ تولید میشود.

پست های مرتبط را مطالعه کنید ...