شرکت طراحی سایت وب سازان مرصاد
تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری

تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری

ظاهر یک محصول با نوع کاربرد و ساختار آن مفهوم متفاوتی دارند. تفاوت تجربه کاربری با رابط کاربری سوال بسیاری از افراد است. در جهان امروز خلاقیت به همراه منطق اهمیت زیادی دارد. دو عبارت تجربه کاربری UX و رابط کاربری UI را زیاد شنیده اید. اما با این حال شاید طراحان سایت نیز هنوز به صورت اصولی معنای این دو عبارت را به صورت جداگانه درک نکرده باشند. و ممکن است که در مقالات دیده باشید که گاهی این دو به جای به کار برده میشوند. اما غافل از اینکه همین مورد باعث ابهام در بعضی از افراد خواهد شد. در مقاله سعی داریم که ارتباط و تفاوت تجربه کاربری با رابط کاربری را بیان کنیم.

جا دارد اعلام کنیم که شاید در ظاهر تجربه کاربری با رابط کاربری در یک دسته قرار بگیرند. اما از نظر مفهوم و باطنی با هم تفاوت های زیادی دارند. که شما باید در این مورد با مشتریانی که درخواست طراحی وب سایت دارند توضیح دهید. تا متوجه تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری شوند. باید بدانند که هر کدام پروسه خاص خود را دارند. و طراحی سایت فقط استفاده از Html و css نیست. بلکه شما باید بتوانید از این مفاهیم در طراحی سایت حرفه ای خود به گونه ای کاربردی استفاده کنید.

فهرست مطالب
تفاوت میان UI و UX

تفاوت رابط کاربری با تجربه کاربری

رابط کاربری به ظاهر سایت توجه میکند. چیزی که به صورت علنی با چشم دیده میشود رابط کاربری سایت است. تمام طراحی های ظاهری شما شامل طراحی رابط کاربری است. که میتوان به صفحات، دکمه ها، تصاویر، وکتورها، انیمیشن ها، المان های گرافیکی، ویدیوها، آیکون ها، رنگ بندی سایت و غیره اشاره کرد. که کاربر برای تعامل با سایت شما این عناصر بصری را میبیند و از آن ها استفاده میکند. در این بخش برنامه نویسی برای اکشن های کاربر صورت گیرد. صرفا فقط ظاهر سایت است.

تجربه کاربری همانطور که از نام آن مشخص است. به حس و تجربه کاربر هنگام ورود به سایت و تعامل با بخش های مختلف سایت اهمیت میدهد. سناریو نویسی و معماری سایت شما در این قسم باعث بروز تجربه کاربری خوب میشود. بنابراین سعی کنید که کاربر به راحتی به امکانات سایت شما بدور از پیچیدگی دسترسی داشته باشد. و تعامل خوبی با رابط کاربری شما داشته باشد. سناریو و پروسه خرید ها، تراکنش ها ، دسترسی ها، ثبت نام ها همگی بر روی تجربه کاربری تاثیر خواهد گذاشت.

تفاوت تجربه کاربری با رابط کاربری

تفاوت تجربه کاربری با رابط کاربری مانند امکانات در اختیار شما و نحوه استفاده شما میماند. محتوا انرژی و سوخت سایت شما است. کاربر بر اساس کلمه کلیدی وارد سایت شما میشود. و به محتوای مورد نظر خود میرسد. در واقع دلیلی که کاربر به سایت شما می آید محتوای شما است. که این محتوا میتواند متنی، تصویری، انیمیشنی و غیره باشد. رابط کاربری در واقع مجموعه ای از ابزارهای تعاملی و گرافیکی است که کاربر از آن ها استفاده میکند. تا بتواند با محتوای موردنظر خود در سایت تعامل قرار گیرد.

تفاوت تجربه کاربری با رابط کاربری در این قسمت است. که در تجربه کاربری به طریق مصرف این خوراک سایت که همان محتوا ها است کار دارد. مصرف خوراک سایت باید تا حد امکان ساده باشد. تا کاربر بتواند رضایت خوبی از سایت شما کسب نماید. به همین دلیل است که گوگل به تجربه کاربری بیشتر از رابط کاربری اهمیت میدهد. زیرا ترکیب محتوا با رابط کاربری خوب منجر به نتیجه خوب که همان تجربه کاربری خوب ای میشود. شرکت طراحی سایت تهران دئووب خلاقانه موارد UI و UX را به کار میگیرد.

تفاوت میان UI و UX

در اینجا برای شفاف سازی تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری مثالی میزنیم. فرض کنید که یک رستوران دارید و میخواهید سفارش مشتری را بگیرد. و سرو غذا را انجام دهید. برای پخت غذا به مواد اولیه نیاز داریم. بعد از آماده شدن باید آن را برای مشتری سرو نماییم. به همین دلیل باید از یک رومیزی، بشقاب، قاشق و غیره استفاده کنیم. مود اولیه پخت غذا محتوا سایت است. بعد از آماده شدن آن و استفاده از وسایل برای سرو غذا تجربه کاربری است. و نحوه چیدمان و سرو غذا رابط کاربری است.

تجربه کاربری در اینجا مسئولیت تحقیق، چیدمان، المان ها و نقشه های سایت را برعهده دارد. باید در مورد سلیقه و نیارهای کاربران اطلاعات جامعی داشته باشد. رابط کاربری نیز مسئولیت ایجاد نمای بصری خلاقانه و الهام بخش را برعهده دارد. که از ابزارهای گرافیکی استفاده میکند تا یک طرح زیبایی را به کاربر ارائه دهد. مواد اولیه نیز محتوا سایت است. امید است که در این مثال تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری برای شما مشخص شده باشد.

طراحی UI و UX

هر یک از طراحان UI و UX مسئولیت و ماموریت های مخصوص به خود را دارند. و ترکیب این دو تیم طراحی سایت را در بر میگیرد. طراحی رابط کاربری مسئولیت طراحی بصری سایت را بر عهده دارد. رنگ بندی ها و ترکیب رنگ ها زیرنظر کارشناس UI صورت میگیرد. تمام طرح بندی ها، منوها، صفحه بندی ها و غیره در ارتباط با رابط کاربری است. همچنین انتخاب فونت و تایپوگرافی از مواردی است. که در طراحی گرافیکی سایت یا همان رابط کاربری باید انجام شود.

کارشناس تجربه کاربری یا UX مسئولیت طراحی سناریو های فرآیندها، طراحی معماری اطلاعات سایت و وایرفریم ها و نمونه های اولیه سایت است. در واقع کارشناس تجربه کاربری تمام موارد مربوط به صفحات سایت را ترسیم میکند. و به کارشناس UI برای پیاده سازی آن ارائه میکند. در واقع کارشناس تجربه کاربری مسئولیت طراحی تعاملی سایت را نیز بر عهده دارد. و همچنین باید در مورد نیازها و خواسته ها مشتری های سایت تحقیقات لازم را انجام دهد. تفاوت تجربه کاربری طراحی سایت هنری با طراحی سایت فروشگاهی بسیار زیاد است.

تفاوت طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری

وظیفه یک طراح تجربه کاربری آنالیز فرآیند طراحی سایت است. باید بتواند ساختار سایت را از ابتدا تا انتها ترسیم نماید. طراحی سیستم ها، ساختارها، مسیرها، فرآیند ها و بیزینس پلن سایت مربوط به طراحی تجربه کاربری است. یک کارشناس تجربه کاربری باید سایت را بر حسب نیاز کاربر طراحی کنید. و همه چیز را از دید مشتری ببیند. طراحی تجربه کاربری یا UX فقط مختص به طراحی سایت نیست. بلکه در طراحی محصول نیز رعایت میشود.

طراح رابط کاربری باید مسیر ها و فرآیند ها را از نگاه مشتری دنبال کند. و دنبال سوال این باشد که مشتری دقیق به دنبال چه چیزی است . و چه نیازهایی دارد که در سایت برطرف نماید. مسیرها و ور فلو های سایت، نحره قرار گیری لینک ها ، دکمه ها، محتواهای سایت و غیره مربوط به طراحی تجربه کاربری است. طراحی تجربه کاربری شامل سئو سایت و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر نیز میشود.

وظیفه اصلی طراح تجربه کاربری چیدمان صفحه سایت و نقشه سایت است که در طراحی وایرفریم مفصل به آن میپردازد. برای تحلیل نیازهای کاربر سایت با به تحقیق بپردازد. و بدین منظور دیاگرام هایی برای مشخص کردن مزایا و معایب ها هر عملیاتی طراحی کند. طراح تجربه کاربری باید کاربر و مشتری را رفتارشناسی کند.

تفاوت طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری

در طراحی رابط کاربری به ظاهر سایت پرداخته خواهد شد. در واقع UI مربوط به دکوراسیون سایت است. وظیفه آن است که سایت یک ظاهر زیبا و الهام بخش داشته باشد. و ساختار و محتوای سایت در شکل و ظاهری زیبا قرار بگیرند. هر آن چیزی که کاربر در تجربه کاربری خود میبیند به UI مربوط میشود. رنگ بندی ها، تصاویر، زیبایی های بصری و غیره به رابط کاربری ارتباط پیدا میکند. که صرفا طبق نیاز برند از رنگ ها و جلوه های بصری استفاده میکند.

طراحان رابط کاربری باید در هنگام کدنویسی UI زمان بارگذاری بخش های مهم سایت را در طراحی لحاظ کنند. رابط کاربری وظیفه طراحی سایت به همراه جزئیات را برعهده دارد. که از روی وایرفریم طراح UX طراحی و کدنویسی را انجام میدهد.

در طراحی رابط کاربری باید از روانشناسی رنگ ها مرتبط با برند کسب و کار استفاده شود. طراح UI باید با نرم افزارهای گرافیکی آشنا باشد. و از تصاویر و المان های گرافیکی استفاده نماید که علاوه بر زیبا بودن بسیار کم حجم برای وب باشند. برای مثال در طراحی سایت گردشگری از رنگ سبز ملایم استفاده میکند و گویی در یکی از سفرهای این آژانس هستید. همین حسی که از تماشای جلوه بصری سایت دارد حاکی از یک طراحی رابط کاربری خوب است.

تفاوت میان تجربه کاربری و رابط کاربری

رابط کاربری یا User Interface بخشی از تجربه کاربری یا User Experience محسوب میشود. تفاوت تجربه کاربری با رابط کاربری که مطرح کردیم. بدین معنا نیست که این دو از هم جدا هستند. طراحی تجربه کاربری یک مفهوم کلی از نمونه اولیه سایت را مشخص میکند. و طراحی رابط کاربری با توجه به مسیر جزئیات را اضافه میکند. و از طرفی هم نباید این دو را یک مفهوم و یک معنی درنظر گرفت. درک از این دو شاید در ظاهر ساده باشد ولی در مفهوم پیچیدگی هایی دارد.

برای طراحی سایت با وردپرس باید طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری به بهترین شکل ممکن به کار برده شوند. ودر نهایت ایده های آن ها با هم ادغام شوند. دو طراح رابط کاربری و تجربه کاربری باید همکاری نزدیک داشته باشند تا بتوانند با هم همفکری کنند. و در نهایت یک طراحی سایت تخصصی پیاده سازی کنند. هر دو طراح UI و UX باید اهمیت کار یکدیگر را بشناسند. تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری باعث بهبود طراحی سایت میشود.

بعد از تعامل طراحان سایت و مشخص شدن اهداف و ساختار و تشریح تولید سایت نوبت به برنامه نویسی سایت میرسد. و قبل از مشخص شدن همه جوانب اقدام به کدنویسی سایت نکنید.

به اشتراک گذاری پست ها

ادامه دارد …..

تیم تحریریه وب سازان مرصاد
تیم تحریریه وب سازان مرصاد

تیم تحریریه وب سازان مرصاد متشکل از محتوا نویسان است که به کوشش آن ها مقالاتی برای افزایش دانش شما در زمینه طراحی سایت ، سئو و دیجیتال مارکتینگ تولید میشود.

پست های مرتبط را مطالعه کنید ...