شرکت طراحی سایت وب سازان مرصاد
فروشگاه ساز چیست

فروشگاه ساز چیست ؟

در این مقاله سعی داریم بدانیم که فروشگاه ساز چیست. در گذشته اگر شما تصمیم به راه اندازی فروشگاه اینترنتی میگرفتید چندان کار ساده و آسانی نبود. زیرا ابزارهای لازم برای طراحی وب سایت فروشگاه های اینترنتی مانند امروز نبودند. باید خودتان از ابتدا همه چیز را طراحی میکردید که زمان و هزینه زیادی را صرف میکرد. به لطف فروشگاه سازها شما میتوانید یک فروشگاه آنلاین بسازید گه تمامی قابلیت ها و امکانات لازم به را به شما ارائه دهد. و تمام کاری که باید انجام دهید وارد کردن اطلاعات محصولات در سایت فروشگاهی است. فروشگاه سازها به دو نوع کلی تقسیم بندی میشوند که ما درادامه به آن ها خواهیم پرداخت.
فهرست مطالب

کاربرد فروشگاه سازها

زمانی که قصد ساخت یک فروشگاه اینترنتی را دارید به سیستمی نیاز خواهید داشت که بتوانید محصولات خود را وارد کنید. و تمامی موارد از جمله موجودی انبار، کوپن تخفیف، سفارش گیری ها و غیره برای شما انجام شود. فروشگاه سازها سیستم هایی هستند که با هدف طراحی فروشگاه آنلاین یا E-Commerce به وجود آمده اند. و این سیستم تمام آنچه که نیاز دارید را در اختیار شما خواهند گذاشت. شما به راحتی در مدت زمان کوتاه میتوانید به صورت تمام و کمال برای خود یک سایت فروشگاهی داشته باشید.

مشکلی که وجود دارد تنوع در انتخاب فروشگاه سازها است. شما در پیش روی خود 10 ها انتخاب دارید که هر کدام مزایا و معایب مختص به خود را دارند. اطلاعاتی کاملی در مورد این فروشگاه سازها وجود ندارد. به قورت کلی سیستم های فروشگاه ساز به دو دسته فروشگاه سازهای متن باز و اشتراکی تقسیم بندی میشوند.

فروشگاه سازهای کد باز (Open Source)

این سیستم های متن باز به این صورت هستند که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار خواهند کرد. زیرا کد آن ها مشخص و قابل دسترسی است که میتوان آن را ویرایش نمود. در واقع فروشگاه سازهای کد باز بر روی هسات شما سوار میشوند. و با داشتن مهارت اندک نیز میتوانید آن را انجام دهید. البته توجه کنید که شاید نسخه اولیه این فروشگاه ساز ها یا همان پلاگین های فروشگاهی رایگان باشد اما شما به مرور متوجه میشوید که ابزارهایی که به آن وابسته است را نیز میخواهید خریداری کنید بنابراین برایشتان هزنیه بر خواهد بود.

کسانی که این فروشگاه سازها را منتشر کرده اند نمیتوانند آن را برای شما توسعه دهند. بنابراین باید خود طریق کار و استفاده از آن را یاد بگیرید یا از متخصص بخواهید که برای شما انجام دهید.

فروشگاه سازهای متن باز معروف

تمامی فروشگاه های کد بازی که در ایران استفاده میشوند ترجمه سیستم های خارجی هستند و چیزی از ابتدا نوشته نشده است. که نام این فروشگاه سازها را نیز بسیار شنیده است.

انواع فروشگاه سازهای متن باز :

  • فروشگاه ساز ووکامرس که برای سیستم مدیریت وردپرس است و بع عنوان افزونه بر روی قالب وردپرسی شما نصب میشود.
  • فروشگاه ساز جوملا : این فروشگاه ساز مانند ووکامرس است و تفاوت آن در یان است که بر روی سیستم مدیریت محتوای جوملا قابل استفاده است.
  • فروشگاه ساز پرستاشاپ
  • فروشگاه ساز اپن کارت
  • فروشگاه ساز مجنتو
  • فروشگاه ساز دروپال

فروشگاه سازهای اشتراکی SAAS

این سیستم های فروشگاهی به صورت اشتراکی هستند یعنی شما برای استفاده از سیستم های فروشگاهی باید به صورت ماهانه یا سالیانه هزینه ای را پرداخت نمایید. این سیستم ها که اصطلاحا Saas یا Software As A service شناخته میشود یک سیستم ارائه دهنده فروشگاه ساز هستند. شما در واقع از یک سیستم اشتراکی استفاده میکنید سایت شا بر روی هاست این سیستم قرار میگیرد و تمامی خدمات از سمت شرکت فروشگاه ساز به شما ارائه داده خواهد شد.

این سیستم ها راگان نیستند اما دارای هزینه های اضافی مانند قالب افزونه، هاست، استخدام طراح سایت و غیره نیستند. شما به راحتی میتوانید سیستم فروشگاهی خود را راه اندازی کنید. و کار با این فروشگاه سازهای اشتراکی از کار با فروشگاه سازهای متن باز راحت تر است. از مزایای این فروشگاه سازهای SAAS این است که شما در صورت بروز مشکل میتوانید از پشتیبانی آن کمک بگیرید. در صورتیکه در فروشگاه سازهای متن باز در واقع توسعه دهنده آن یک شرکت است که نمیتوانید در ارتباط باشید. بنابراین میتوانید به کمک تیم پشتیبانی سایت را ویرایش داده و توسعه بدهید.

البته لازم به ذکر است که این فروشگاه سازها برای افراد مبتدی است که چندان در مورد طراحی سایت اطلاعاتی ندارند و اینکه نیازی به سئو سایت و بهینه سازی سایت ندارید. و در ضمن شما نمتوایند آن را شخصی سازی نمیایید. و صرفا باید از ابزارها و امکانات محدودی که در سیستم استراکی وجود دارد استفاده نمایید. میتوانید در بخش معایب طراحی سایت با سایت سازها اطلاعات بیشتری در مورد مضررات این فروشگاه سازها و سایت سازها اطلاعات کسب نمایید.

فروشگاه سازهای اشتراکی فارسی زبان

فروشگاه سازهای اشتراکی در جهان زیاد هستند که میتوان به شاپیفای و بیگ کامرس اشاره کرد. اما از آنجایی که ایران تحریم شده است به همین دلیل فروشگاه سازهای فارسی زبان به روی کار آمده اند. یکی از موارد این است که این فروشگاه سازها برای سئو بهینه سازی نمیشوند زیرا به سورس کدها دسترسی ندارید که سایت را برای گوگل بهینه سازی کنید.

تفاوت میان فروشگاه ساز ها

میان دو سیستم فروشگاه ساز اشتراکی و متن باز تفاوت ها یعمده ای وجود دارد. انتخاب نوع سیستم به نوع کسب و کار و هدف و اندازه دانش شما بستگی دارد. فروشگاه سازها را ما به افراد اصلا پیشنهاد نمیدهیم زیرا این فروشگاه سازهایی که در ایران هستند امکانات فروشگاه سازهای خارجی را ندارند. و همچنین برای افرد تازه کاری خوب هستند که صرفا میخواهند یک سایت داشته باشند. بنباراین به شما که در ابتدای راه هستید پکیج طراحی سایت فروشگاهی ارزان قیمت را پیشنهاد میدهیم.

کسانی که هدفی از طراحی سایت ندارند بهتر است که هزینه اضافی برای طراحی سایت فروشگاهی خرج نکنند و از همین فروشگاه سازهای اشتراکی استفاده کنند. فروشگاه سازهای متن باز هم به افراد حرفه ای و هم به افراد غیر حرفه ای توصیه میشود. زیرا افراد حرفه ای میتوانند کدهای داخل آن ها راتغییر دهند و فروشگاه ساز را اختصاصی نمایند.

اشخاص غیر حرفه ای نیز با کسب دانش و یادگیری میتوانند از امکانات اولیه این فروشگاه ساز های متن باز استفاده کنند. در ضمن فروشگاه سازهای اشتراکی مانند این است که شما فروشگاهی را اجازه کرده اید که در ضورت عدم پرداخت سایت از شما گرفته میشود. اما در فروشگاه ساز متن باز همه چیز را باید خودتان راه اندازی کنید و سایت از صفر تا صد برای شما خواهد بود. اما سیستم های اشتراکی به شما سورس کدی ارائه نمیدهند.

کلام آخر اینکه فروشگاه ساز های اشتراکی برای افرادی خوب است که انتظار دارند با 1-2 تومن یک سایت داشته باشند. زیرا این اشخاص اطلاعاتی در مورد سایت و عوامل موثر بر هزینه طراحی سایت فروشگاهی ندارند. بهتر است که با همین فروشگاه سازها کار کنند.

به اشتراک گذاری پست ها

ادامه دارد …..

تیم تحریریه وب سازان مرصاد
تیم تحریریه وب سازان مرصاد

تیم تحریریه وب سازان مرصاد متشکل از محتوا نویسان است که به کوشش آن ها مقالاتی برای افزایش دانش شما در زمینه طراحی سایت ، سئو و دیجیتال مارکتینگ تولید میشود.

پست های مرتبط را مطالعه کنید ...