شرکت طراحی سایت وب سازان مرصاد
لینک سازی Pbn

لینک سازی Pbn

در روش PBN که مخفف عبارت Private Backlink Network است. روشی است که صاحب سایت اصلی شروع به ساخت سایت ها و وبلاگ های متفاوت میکند. و هدف لینک سازی Pbn آن است که به انتشار محتوا در سایت ها و وبلاگ ها که مربتط با موضوع اصلی سایت است بپردازد و محیطی ایجاد کنند که بتوانند به سایت اصلی خود لینک دهند.

یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در رتبه بندی گوگل، تعداد بک لینک های سایت است. که هرچه سایت هایی که به شما لینک میدهند از اعتبار بالایی برخوردار باشند. موجب میشود که اعتبار سایت شما بالا رود که لینک سازی خارجی نیز است. اما در مزرعه لینک، به این صورت است که شما بی رویه اقدام به لینک سازی خارجی برای سایت خود میکنید. یعنی تعداد لینک های زیاد از سایت های دیگر برای سایت خود دریافت میکنید.

در واقع گرفتن بک لینک برای سایت یک شمشیر دولبه است. باید دقت کنید که لبه تیز باعث از دست رفتن جایگاه فعلی شما نشود. زیرا در هر کاری زیاده روی کنید نتایج خوبی نخواهد داشت. در روش مزرعه لینک به روش لینک سازی Pbn مجموعه ای از سایت ها و وبلاگ ها ایجاد میکنید به این هدف که سایت اصلی خود را با لینک سازی بهبود رتبه دهید.

فهرست مطالب

PBN چیست ؟

شبکه لینک سازی PBN نوعی مزرعه لینک است. که مجموعه ای از سایت ها که با هم مرتبط هستند، تنها این هدف را دارند که به یک سایت اصلی لینک دهی کنند. در قدیم تر الگوریتم های گوگل هوشمندی حال حاضر را نداشتند و بر اساس Page rank سایت که خود محاسبه میکردند، سایت ها را رتبه بندی میکردند. این محاسبه به این صورت بود که گوگل بر اساس تعداد و کیفیت لینک های ورودی رنک سایت را محاسبه میکرد. و به این موضوع که لینک ها از کجا آمده بودند و به چه هدفی بودند دقت نمیکرد.

سایت های روی کار آمده بودند که از روش های کلاه سایه لینک سازی میکردند. و به این صورت برای خود درآمدزایی میکرند. ثبت در سایت دایرکتوری، تبادلات لینک سازی و غیره میان سایت ها شکل میگرفت. این تکنیک ها در سئو سایت و بهینه سازی رتبه سایت بسیار مفید بود. تعداد زیادی از وبمسترها از این روش ها استفاده میکرند. و مزارع لینک با ساخت شبکه های لینک سازی Pbn ایجاد میکردند.

با هوشمند تر شدن الگوریتم های گوگل ارزش این سایت ها که از تکنیک های لینک سازی سیاه استفاده میکردند ارزش خود را به مرور از دست میدادند. البته با روی کار آمدن سرویس های ساخت وبلاگ گوگل باید از راه حل های دیگری استفاده میکرد که مزارع لینک سازی PBn را شناسایی کند.

دلایل سئوکاران برای لینک سازی PBN

کنترل بر روی لینک سازی Pbn : اگر سایت هایی که به شما لینک میدهند تحت نظارت شما باشند. از این نظر مشکلی نخواهید داشت که تمرکز محتوایی یا اعتبار شما کاهش پیدا کند. اما این مشکل به وجود می آید که سایت شما توسط گوگل جریمه خواهد شد. از آنجایی که سایت هایی که به شما بک لینک داده اند هم سو با شما هستند. میتوانند لینک های مخرب را شناسایی کرده و حذف نمایید. در این صورت نیز شرایط به حالت قبل باز میگردد و جریمه گوگل از سایت شما برداشته خواهد شد.

از دامنه های معتبر و آزاد استفاده کنید

بهتر است به جای اینکه از طراحی سایت های مربتط و با اعتبار بالا استفاده شود از سایت های موقت استفاده کنید.

سایت های ارزشمند

سایت هایی که معتبر هستند اصولا بک لینک هم بسیار سخت میدهند. از فرآیند های بسیار پیچیده ای را باید بگذرانید تا لینک سایت شما را در بخش های مختلف سایت خود نمایش دهند.

به فکر ساختن PBN نباشید

راه اندازی شبکه خصوصی Pbn مجمتع شده از سایت ها ریسک و هزینه دارد. اما همانطور که متوجه شدید جزو استراتژی های سئو سایت نیست. و صرفا با این روش که میخواهید گوگل را دور بزنید. خودتان بارها دور خد خواهید چرخید تا به یک نتیجه ای برسید. و در این حالت رمان، انرژی و هزینه زیادی خواهید کرد.

مشکلات لینک سازی PBN در سئو

دلایل اصلی لینک سازی PBN

در روش های لینک سازی خارجی، به این صورت است که سایت های معتبر و مرتبط را یافته و سعی میکنیم که از آنها لینک دریافت کنیم. اما این روش 4 ایراد دارد :

  1. ممکن است که سایت موردنظر ممکن است بر روی موضوعات دیگر غیر محتوای موضوعی سایت ما فعالیت داشته باشد. و یا اینکه فعالیت خود را به مرور کاهش دهد. که کاهش رتبه و اعتبار پیدا کرده و بر روی سایت ما نیز تاثیر میگذارد.
  2. سایت های رقیب فعالیت های ما را میبینند. و از هر جا که بک لینک گرفته باشیم آن ها نیز سعی میکنند که در آن سایت ها نیز حضور یابند. در این صورت با پرداخت هزینه نیز رقابت بدتر از قبل خواهد شد.
  3. سایت هایی که از موضوعات نامرتبط استفاده میکنند. و بدون استراتژی تعداد و تنوع لینک های خروجی خود را افزایش میدهند. که این برای اعتبار بخشی لینکی که از این سایت ها گرفته ایم مناسب نیست.
  4. سایت هایی که معتبر و ارزشمند هستند هزینه های گزافی برای بک لینک به سایت شما دریافت میکنند. که اگر سایر بخش های سایت خود را بهبود دهید نتیجه بهتر با صرفا هزینه کمتری خواهید گرفت.

روش های شناسایی لینک سازی PBN توسط گوگل

1) دامنه ها به نام یک شخص هستند

یکی از معیارهای گوگل شناسایی شبکه های لینک سازی PBN است. بدین منظور مالکیت دامنه ها را بررسی میکند. اگر همه سایت به هم مرتبط باشند ممکن است که برای یک شخص خاصی باشد. یا توسط یک شرکت خاصی ثبت شده است. برای جلوگیری از این مشکل دامنه های شما باید به نام های مختلی ثبت شوند. یا اینکه اطلاعات شما از سایت Whois مخفی بماند. که گوگل متوجه این رفتار ها میشود.

2) سایت هایی که بر روی یک هاست یا سرور هستند

شناسایی شرکت های ارائه دهنده هاست و سرور برای گوگل آسان است. اگر سایت های شما بر روی یک Provider و ارائه دهنده هاست باشند IP مشابه به هم خواهند داشت. که در این صورت گوگل شما را به عنوان ایجاد مزرعه لینک شناسایی میکند. افرادی که لینک سازی شبکه ای PBN انجام میدهند از شرکت های مختلف هاست تهیه میکنند. و IP های اختصاصی نیز ایجاد میکنند. که شامل ایجاد هزینه های گزاف و دشواری های متعددی خواهد بود. بعضی از وبمسترهای زرنگ تر از سرویس های CDN استفاده میکنند که DNs آن ها تغییر کند. و اطلاعات سایت لو نرود. اما نمیدانند که همه این سرویس ها زیر نظر گوگل است IP شما همیشه برای گوگل قابل ردگیری است.

3) خرید دامنه های قدیمی و معتبر

بسیاری از وبمسترها دامنه های آزاد شده معتبر را شناسایی میکنند. که این سایت برای مثال در گذشته به عنوان یک سایت گردشگری کار میکرده است. اما با مرور زمان این سایت فعالیت خود را متوقف کرده. شما نیز دامنه این سایت معتبر و قدیمی را خریداری میکنید. لینک های داخلی و محتواهای سایت را حذف میکنید. البته شما میتوایند به سایت Archive.org مراجعه نمایید. و صفحاتی که ارزشمند هستند را حذف نکنید. در این صورت تنها ساختار آدرس دهی و محتوای صفحات بر وی هاست جدید قرار گیرند.

4) اطلاعات تماس و برندینگ سایت ها تغییر میکند

یکی از روش های رایج در ساخت لینک سازی PBN در سئو استفاده از اطلاعات و تصاویر یکسان در سایت ها است. با این کار ارتباط سایت ها شناسایی میشود. و گوگل با مشابه داشتن اطلاعات تماس سایت ها، ارتباط میان آن ها را متوجه خواهد شد. برای این کار باید اطلاعات تماس و تصاویر و متون و به طور کلی کل محتوای سایت منحصر به فرد از سایت دیگر شما باشد.

5) محتوای سایت ها مشابه هم هستند

در گذشته تر شما میتوانستید مطالب را از سایت های دیگر کپی کنید و سایت خود را بروز نگه دارید. اما برای ساخت شبکه های لینک سازی PBN باید تمام سایت های شما محتوای متفاوتی داشته باشند. اگر شما از محتوای تکراری استفاده میکنید ارزشی به سایت شما اضافه نخواهد شد. اگر محتوای سایت های شما نیز بروزرسانی نشود ارزش و اعتبار خود را از دست میدهند. باید محتوای سایت ها بروز و منحصر به فرد باشند.

6) سایت های در یک شبکه لینک به سایت های دیگر نمیدهند

راه اندازی بک لینک سازی PBN یا Private Backlink Network برای این است که بر روی یک سایت اصلی تمرکز شود که جایگاه بالایی در گوگل بگیرد. اما گوگل این فعالیت ها را متوجه میشود که سایت ها صرفا به هم لینک دادند تا همدیگر را تقویت کنند. و یا اینکه یک سایت اصلی را تقویت کنند. زمانی که به سایت های دیگری لینک ندهید گوگل نیز متوجه خواهد شد که شما یک شبکه PBN هستید. باید به سایت های دیگری که مرتبط با حوزه کاری شما هستند نیز لینک دهید.

7) دامنه های شما لینک جدیدی نمیگرند

اگر سایت لینک های خارجی جدید دریافت نکند یا اینکه در شبکه های اجتماعی فیدبکی از کاربران نداشته باشید. اعتبار خود را از دست خواهد داد که لینک سازی خارجی یا سئو خارجی را در این بخش باید جدی بگیرید. اگر میخواهید که شبکه سازی PBN ثمربخش باشد باید به آن رسیدگی کنید. یعنی به صورت استاندارد هر سایت خود را مدیریت کنید.

روش های شناسایی لینک سازی PBN توسط گوگل

مشکلات لینک سازی PBN در سئو

1) از سایت اصلی غافل میمانیم

زمانی که شما چندین سایت برای مدیریت کردن داشته باشید. و به دنبال فعالیت جانبی باشید و اینکه تمرکز و زمان خود را بر روی این سایت ها بگذارید. در این صورت زمان و انرژی شما میان سایت ها تقسیم میشود. و اگر کل زمان خود را بر روی تقویت سایت اصلی خود میکردید نتیجه بهتری میگرفتید. مزرعه لینک یا Pbn باعث میشود که در یک آن تمام زحمات شما در این روش به هدر رود. زیرا گوگل به ترفند شما پی خواهد برد.

2) زمان بر بودن ساخت PBN

اینکه شما دامنه های آزاد شده قدیمی را خریداری میکنید. صفحات آن را شناسایی و بروز میکنید. و هزینه ای که برای نوسازی هر سایت انجام میدهد. کار سختی است. همانطور که میدانید برای ساخت PBN نیاز به سایت های زیادی دارید. اما بالا آمدن و معتبر شدن هر کدام از این سایت ها زمان زیادی خواهد داشت. البته لینک سازی PBN ممکن است که زمان زیادی ببرد ولی مانند سرمایه گذاری بلند مدت است. که البته ما توصیه نمیکنیم که با گوگل دربیفتید.

3) هزینه بالای ساخت PBN

ساخت PBN ممکن است ارزان باشد اما لینک سازی PBN ای که گوگل آن را شناسایی نکند هزینه بالایی نیاز خواهد داشت. اگر تامین منابع مالی برای شما آسان است میتوانید شروع کنید. باید علاوه بر هزینه ای که بابت دامنه و هاست های متنوع پرقدت با IP های اختصاصی میکنید. مدیریت سایت ها و لینک سازی ها و تولید محتوا هر سایت به صورت جداگانه هزینه بر است. و نیز به نیروی کاری زیادی خواهید داشت.

لینک سازی Pbn در سئو

ایده لینک سازی PBN در سئو از آنجایی آمد که وبمسترها از روش های مختلف مزارع لینک ایجاد میکردند. سرویس های ساخت وبلاگ یکی از روش های مرسوم بود که سایت ها از آن استفاده میکرند. و گوگل نیز شکی نمیکرد. که با هزینه کم Page rank سایت اصلی را بالا میبرند. با همه گیر شدن تکنیک ساخت وبلاگ های تخصصی به منظور اعتبار دهی به سایت، ارزش وبلاگ ها کم شد. اما باز وبمسترها با گوگل مبارزه کرده و روش جدیدی ایجاد کردند. که PBN مفهوم Private Backlink Network را پیدا کرد.

با توجه به اینکه وبلاگ ها کم ارزش شدند. وبسمترهای سایت اصلی شروع به ساخت سایت های جدید کردند. که یک مدتی را از سایت های فرعی استفاده میکردند و موضوع تخصصی خود را ادامه میدادند. گوگل نیز با الگوریتم پنگوئن سعی کرد که با لینک سازی PBN یا Link Farm مقابله کند. اما وبسمترهای کلاه سیاه همواره از روش های تقلب دیگر برای لینک سازی استفاده میکرند. تا اینکه گوگل در سال 2014 شبکه های عظیم یاز PBN ها که ایجاد شده بود را از کار می انداخت.

سایت هایی از این پس با افت رتبه و جریمه سنگین گوگل رو به رو شدند. اما همواره سایت هایی بودند که ریسک استفاده از بک لینک PBN را میپذیرفتند. و از روش های جدیدی کلاه سیاه استفاده میکرند. نتیجه این مبارزه این شد که تاثر گذاری این لینک ها از نظر گوگل بسیار کاهش پیدا کرد. و هزینه های ساخت PBN نیز افزایش پیدا کرد.

به اشتراک گذاری پست ها

ادامه دارد …..

تیم تحریریه وب سازان مرصاد
تیم تحریریه وب سازان مرصاد

تیم تحریریه وب سازان مرصاد متشکل از محتوا نویسان است که به کوشش آن ها مقالاتی برای افزایش دانش شما در زمینه طراحی سایت ، سئو و دیجیتال مارکتینگ تولید میشود.

پست های مرتبط را مطالعه کنید ...